Männen ny målgrupp för skönhetsbranschen

SKÖNHET. Nu får kvinnorna dela med sig av utrymmet i badrumsskåpen. Skönhetsvård för män kommer starkt och butikshyllorna fylls av produkter riktade specifikt till herrar.

Piteå2006-04-15 00:00
Innehållet är ungefär detsamma - det är utseendet på burkarna och doften som signalerar att produkterna vänder sig till män istället för kvinnor. Deodorant och parfymer har funnits länge. Nu utökas sortimenten med rengöringskrämer och fuktlotioner, ansiktsvatten, antirynkkrämer och krämer som gör huden matt eller avstressad. Flera kända varumärken har tagit fram serier särskilt för män, och intresset bland kunderna ökar.<br /><br />- Absolut, säger Ulla Forsman och Kristina Holmgren i parfymdisken vid Åhlens i Piteå där de nya produkterna strömmar in.<br /><br />- Utvecklingen är stor. Kanske är det för att manlig fåfänga visas mer i media, funderar Kristina Holmgren.<br /><br /><h3>Yngre</h3>Tv-programmet Fab 5, med manliga experter på hår, hud, kläder och inredning som tog sig an till synes hopplöst obrydda män, banade väg för en ny syn på manlig fåfänga. Under våren har minst två nya modemagasin för män lanserats i Sverige och särskilda butiker för skönhetsvård öppnar här och där. På bloggen manolo.se ger tre killar råd om mode och skönhetsvård.<br /><br />- Än så länge är vi lite i bakvattnet häruppe, säger Gunilla Wallsten vid Jowa Parfymeri och salong som mer och mer vänder sig till män med behandlingar och produkter. Vid Stureplan i Stockholm är concealer (som täcker ojämnheter i hyn, reds. anm.), fuktkräm och eau de toilette nödvändigheter, har jag förstått. Här kan det finnas ett motstånd i machokulturen men jag tror att det håller på att lättas upp.<br /><br />Det är främst yngre män som intresserar sig för skönhetsvård, men även äldre män ber om råd och tips.<br /><br />- Det är jättekul, säger Catarina Sundström på Kicks. Numer vågar många män komma in och handla utan att ha frun med sig.<br /><br /><h3>Vill ha frisyrer</h3>Även hos frisörerna märks en skillnad.<br /><br />- O ja, säger Lotta Berggren vid Hårstudion i Piteå. Nu ber männen inte bara att få håret kort, de bryr sig om vilken frisyr det blir också. Det är inte ovanligt att de har egna ideer och frågar vad som gäller, precis som tjejerna alltid har gjort.<br /><br />Färgningar och blekningar har också blivit mer vanligt bland killar.<br /><br />- Det är jättekul. Det har breddat vårt yrke och det blir inte lika många ?rutinklippningar? som förut. Vi får vara kreativa med <br />alla våra kunder.<br /><br /><h3>Salongen i stället <br />för krogen</h3>Europas manliga finanselit sägs lägga allt mer pengar på skönhetsvård, rapporterar affärstidningarna. Enligt den brittiska tidningen The Evening Standard har det till och med blivit trendigt att ta med sig kunder på representation till skönhetssalonger istället för krogen eller gymmet.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om