Piteå kommun fick 14,5 miljoner kronor i statsbidrag för satsningen "likvärdig skola" under 2020. Pengarna har framförallt gått till ett 20-tal tjänster som jobbar med elever i behov av särskilt stöd. Det handlar bland annat om satsningar på Tallbacka, närvaroteamet, elever med autismspektrumtillstånd samt förstärkning av fem socionomer och en skolpsykolog.
Man har även stärkt upp två tjänster i centrala Piteå för att möta nyanlända samt fyra tjänster på skolor i Öjebyn som har sämre resultat.
– Statsbidraget har gjort att vi har kunnat satsa extra på elever som är i behov av särskilt stöd på något sätt och skolor som har större behov än andra, säger Elice Ökvist, chef för grundskolan i Piteå kommun.
När Piteå kommun nu ska ansöka om pengar för 2021 står det klart att statsbidragen höjts till 18,7 miljoner kronor. I verkligheten har den dock sänkts med cirka 4 miljoner då lågstadiesatsningen och fritidshemssatsningen för totalt 8,4 miljoner nu ingår i likvärdig skola. Trots minskningen konstaterar Elice Ökvist att det är ett stort statsbidrag.
– Vi hoppas att vi erhåller alla medel så att vi kan fortsätta med satsningarna, säger hon.
Vad händer om ni inte får statsbidrag 2021?
– Konsekvensen blir att vi inte kan genomföra en del av de insatser som vi tänkt genomföra. Man kan också tvingas göra omprioriteringar i sin ordinarie verksamhet.
När statsbidraget diskuterades i barn- och utbildningsnämnden i onsdags fick Piteås satsning inte bara lovord. Håkan Johansson (M) ställde sig lite frågande om Piteå ska ta del av det.
– Visst har vi skillnader i Piteå, men det går inte jämföra med Husby. Det är lite märkligt att Piteå som har minst invandrare i hela Sverige får det här statsbidraget. Förmodligen är vi ganska skickliga på att göra ansökningar, vilket är bra, men det är kanske inte helt solidariskt med de kommuner som har väldiga problem.
Skolchefen Malin Westling bekräftar att statsbidraget framförallt är riktat mot skolor i områden som har det tufft.
– Det är ett storstadsstatsbidrag helt klart, sedan är det fantastiskt att vi har fått del av det. Vi har kunnat visa att det finns socioekonomiska skillnader och även om de inte är lika stora som i Rinkeby och liknande områden finns det trots allt i Piteå. Det har vi kunnat koppla till studieresultat och större utmaningar på en del av våra skolor.