Många ville tycka till om Norrbotniabanan
Drygt 70 privatpersoner, företag och föreningar har tyckt till om var Norrbotniabanan ska passera genom Piteå. I går var det deadline för att skicka in synpunkter till Banverket, men ansvariga räknar med att fler yttranden droppar in under nästa vecka.
Begärt anstånd
Banverket har inlett flera utredningar om järnvägens placering i Norrbotten och Västerbotten - en av dem benämns JU140 och behandlar sträckan mellan länsgränsen och Piteå. Det är det dokumentet Piteborna i huvudsak har tyckt till om.
- Vi har fått in ett 70-tal åsikter gällande Piteå, en del av dem behandlar hela sträckan. Industrierna - bland andra Kappa, SCA, Setra och Bottenvikens stuveri - har begärt och fått anstånd med sina synpunkter. Förmodligen kommer de med ett samlat svar, säger Tomas Gustafsson, projektansvarig för Norrbotniabanan.
Banverket har nu ett digert arbete framför sig när alla synpunkter ska sammanställas.
- Vi kommer att paketera ihop liknande åsikter med varandra och avsluta med en fördjupning innan ställningstagande och beslut sker. Målet är att allt ska vara underskrivet och klart före årsskiftet, säger Gustafsson.
Hållplats vid Havsbadet
Norrbotniabanegruppen, med Piteås kommunalråd Peter Roslund som ordförande och Kristina Falk som projektledare, Pitsund/Högsböle byaförening och Svenska samernas riksförbund är några av dem som skickat skrivelser till Banverket.
"Samrådsprocessen har genomförts med stor öppenhet, med flera referensgruppsmöten och offentliga möten", skriver Norrbotniabanegruppen som är för en dragning av Norrbotniabanan genom stan.
"Centrala resecentrumlägen är att föredra, så att viktiga målpunkter kan nås inom promenad- eller cykelavstånd", skriver man.
Pitsund/Högsböle byaförening delar i princip Norrbotniabanegruppens åsikter. Man anser att järnvägen bör gå över Pitsundet och att en hållplats ska anläggas vid Pite havsbad.
Föreningen vill även förbättra trafiksäkerheten för alla gångtrafikanter och cyklister.
"Befintlig vägbro över Pitsundet saknar en separat gång- och cykelbana vilket gör den trafikfarlig. Byggs en ny bro förutsätter vi att den förses med gång- och cykelbana", skriver byaföreningen i sitt yttrande.
"Planfria renpassager"
Svenska samernas riksförbund går inte in på vilket banalternativ genom Piteå man föredrar. I stället sammanfattar det vilka åtgärder längs hela Norrbotniabanan man önskar.
"Planfria renpassager samt högkvalitativt stängsel längs med järnvägen är minimiåtgärder för att säkerställa ett användande av betesmarkerna nära spåret", skriver samerna.
Regelbundna möten
Man vill också ha regelbundna möten med Banverket under planeringens gång.
I går, fredag, var alltså sista chansen att förmedla sin åsikt till Banverket. Tomas Gustafsson öppnar dock för ytterligare en liten möjlighet.
- 19 september var det datum vi bestämde och det är poststämpeln som gäller. Om det kommer in synpunkter senare är det inte omöjligt att de också vägs in i beslutet, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!