Videon är inte längre tillgänglig
På gummiverkstaden behöver de inte sitta utan jobb så här års, men trots att våren anlände tidigare än på flera år har inte däckföretaget märkt av någon direkt skillnad mot förut.
– Det har ungefär varit samma frekvens som innan. Trots att våren kom tidigt i år och många vägar varit fria från snö ett längre tag, har vissa nätter varit riktigt kyliga, Säger Henrik Andersson.
Förutom arbetet med omläggningar driver man ett däckhotell där privatpersoner och företag kan förvara däck som inte används – alltså vinterdäck på sommaren och sommardäck på vintern.
– När jag tog över företaget för tio år sedan var det inte lika vanligt med däckhotell, men intresset har bara ökat med åren, säger Henrik Andersson.
Stockholmsregel
På Hortlax bilservice upplever de inte bytet till sommardäck som speciellt stressande, där de till skillnad mot höstbytet kan byta däcken åt kunder under en längre period.
– Under våren är det mer utdraget, då brukar de gå att planera bättre. Det är helt enkelt inte lika brådskande nu, kunderna är ofta mer förlåtande om det finns ont om tid, säger Peter Kempeberg.
I Sverige är det lag på att använda vinterdäck mellan den första december och sista mars om det är vinterväglag ute. Dubbdäck får användas mellan den första oktober och den 15 april, ett datum som tidigarelades från första maj för ett par år sedan, vilket Henrik Andersson ställer sig skeptisk till.
– Det där är någon stockholmsregel som de kommit på, många åker upp till fjällen under påsk och då väntar man med byte. Man skulle behållit det tidigare datumet som var vettigt, säger han.