Coronautbrottet gör att bland annat de stora evenemangen Nolia, och Piteå Summer Games, som drar mängder med besökare, ställs in. Dessutom väntas inte turistande norrmän komma hit i någon större utsträckning.
På torsdagen informerade Piteå kommuns näringslivsavdelning, Turistcenter och Visit Piteå på vårens sista torsdagsfika med temat ”Rädda sommaren”. Närmare 30 företagare inom den hårt drabbade besöksnäringen hade hörsammat inbjudan. De fick därmed chans att lyssna på Visit Piteås Sara Holm och vikarierande näringslivschefen Niklas Larsson.
Sara Holm ville inge hopp och berättade om en mängd koncept och idéer för att rädda sommaren i Piteå. Samtliga kommer att lanseras när Folkhälsomyndigheten nästa vecka ger besked om vilka råd och restriktioner som kommer att gälla i sommar.
– Företagen är ännu osäkra på hur de ska våga satsa, men vi är beredda när vi vet, säger hon och nämner naturupplevelser, boende, skärgård och hashtagen "pitecation" som alla ska presenteras via digitala annonskoncept och har fokus på "hemester".
Ett av kommunens initiativ blir fler bord i centrum.
– Meningen är att man ska kunna köpa sin take away-påse och sätta sig där, säger Niklas Larsson, näringslivschef.
På torsdagsfikat utsågs även Årets säljare och Årets butik 2019. Diplom och presentkort för förstnämnda utmärkelse gick till Caroline Lindberg på Indiska som dock inte kunde vara på plats. Årets butik blev Piteå handel och trädgård i Öjebyn, där Ellinor Berggren och Johanna Carlzon tog emot priset.