Drygt vart fjärde julklappsinköp i landet väntas göras via internet i år. Förra julen delade posten ut nästan 33 000 julklappar till hushållen i Piteå vilket var en ökning med nio procent jämfört med året innan. Det innebär att varje hushåll tog emot 1,6 paket under november och december 2012 vilket är mer än riksgenomsnittet på 1,5 paket.
– Den 1-9 december är den period då de flesta svenskar gör sina julklappsinköp på nätet. Veckorna innan jul är med andra ord en intensiv men spännande tid för våra ombud som lämnar ut väldigt många julklappar, säger Annette Santner Gunnarsson, teamchef på Posten.
Post Nord har gjort en undersökning som visar att 44 procent av svenskarna kommer att handla julklappar på internet i år till ett värde av 4,6 miljarder. Förra året omsatte e-julhandeln 4,1 miljarder. Det som är populärast att handla är böcker men även kläder, film, leksaker och elektronik.
? Det är konsumenterna själva som är den största drivande faktorn bakom tillväxten för e-julhandeln. Två av tre julhandlar på nätet för att det är bekvämare och varannan för att slippa trängas i butiker under julruschen, säger Arne Anderson, e-handelsexpert på Posten.