Många avvikelser på kaféerna: "Det var värre förut"

Kaféerna i Piteå brister i allt från hygien till temperaturer i kylarna. Livsmedelsinspektörens känsla är ändå att rutinerna blivit bättre och att de många kontrollerna gett resultat. "Det är inte ofta vi har stora avvikelser som ger förelägganden", säger Maria Martino Johansson, livsmedelsinspektör på Piteå kommun.

"Det är företagarens ansvar att se till att personalen har den kunskap de behöver för att göra jobbet", säger Maria Martino Johansson, livsmedelsinspektör på Piteå kommun. (Arkivbild)

"Det är företagarens ansvar att se till att personalen har den kunskap de behöver för att göra jobbet", säger Maria Martino Johansson, livsmedelsinspektör på Piteå kommun. (Arkivbild)

Foto: Joel Gustafsson

Piteå2024-09-02 16:30

Livsmedelsinspektören Maria Martino Johansson har jobbat på Piteå kommun i ett och ett halvt år. Hon säger att det är brister på kaféerna, men att de under hennes tid inte varit så allvarligt att de krävt förelägganden eller stängning direkt.

– Oftast handlar det om mindre avvikelser. Vad jag har hört av mina kollegor som jobbat längre var det värre förut. Att vi har varit ute flera gånger och anmärkt på saker har gjort att de förbättrat sina rutiner, säger Maria Martino Johansson.

Avvikelserna som inspektörena skriver handlar ofta om bristande rengöring, som verksamheten oftast åtgärdar till nästa gång.

– På vintern när det inte är så högt tryck på kaféerna ser det ofta bättre ut i köken än på högsäsong under sommaren. Då kan det vara sommarpersonal som inte är lika inkörda. Det är mycket mänskliga faktorn, men mycket hänger också på att verksamheten har bra rutiner.

Har personalen tid att städa eller är det någon annat problem?

– Jag skulle säga att man alltid har tid att städa vid stängning. Det är mer en fråga om prioriteringar. Eller okunskap bland personal. Vi hade nyligen en inspektion på Backcity där de förvarade förpackningsmaterial på toaletten. Då har man kanske inte tänkt. 

Men problemet är inte enbart personalens – livsmedelsföretagaren har ett stort ansvar enligt Maria Martino Johansson.

– Det är företagarens ansvar att se till att personalen har den kunskap de behöver för att göra jobbet. Vi försöker prata med personalen och ibland får vi till svar att de saknar kunskap för att hantera vissa saker.

En annan brist som livsmedelsinspektörerna möter är för varma kylar som ofta beror på att kylarna är äldre och håller ojämn temperatur. Det händer också att både inredning och utrustning får nedslag för att de är trasiga eller slitna.

– Många av våra kaféer har lite äldre lokaler och det är svårare att hålla rent när lokalen är sliten och har mycket skavanker och hål där smuts samlas.

Skiljer det sig mot restauranger?

Restaurangerna är ofta utrustade med ordentliga restaurangkök som är enklare att hålla rent. De kan bara spola av allt. Kaféköken är inte lika utvecklade och det är mer att man sopar och skurar med mopp och trasa.

undefined
För höga temperaturer i kylarna är en av de vanligaste bristerna. (Arkivbild)

Ekbergs konditori i Piteå fick stänga efter att en död mus hittats i lokalerna, men sedan dess har inget kafé fått anmärkning för ohyra.

– Skadedjur i lokalen förekommer, men det är ovanligt. Under mina 1,5 år här har jag inte sett ett enda skadedjur på mina tillsyner. Skulle det förekomma stänger vi på plats och de får åtgärda problemet.

När det gäller misstänkta matförgiftningar krävs det idag att två av varandra oberoende klagomål kommer in för att en tillsyn ska ske. Om verksamheten vid kontrollen har brister i livsmedelshygien anses klagomålet som befogat även om det inte med säkerhet går att slå fast att det faktiskt var en matförgiftning.

– Om det finns en risk att personer blivit matförgiftade får verksamheten betala för tillsyn. Hittar via inga brister så behöver de inte det.

Från och med i år införs en ny riskklassning för livsmedelsanläggningar som styr hur många kontroller som ska ske. Vid flera avvikelser ökas kontrollfrekvensen.

– Jag tror att den nya riskklassen kan vara motiverande då jag tänker att alla vill ha en god efterlevnad. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!