Margareta Pohjanen, ordförande i Patientnämnden i Norrbotten tror att
ökningen beror på att allt fler norrbottningar insett hur viktigt det är att anmäla för att vården på sikt ska kunna bli bättre.
- Vi försöker också hela tiden påtala hur viktigt det är att man anmäler. Ska det bli bättre så måste man ta tag i det, säger hon och
berättar att nämnden också får allt fler inbjudningar till att komma ut och prata om det arbete man gör,
något som också kan vara en liten bidragande orsak till ökningen.
Hon menar att många som hör av sig vill kunna förhindra att fler drabbas.
- Många patienter som hör av sig säger att "Nu har det hänt mig och det är som det är med det, men kan jag förhindra att det händer
någon annan så vill jag gärna göra det, säger Pohjanen.
Bemötande
Cirka 35 procent av de 643 ärendena som kom in i fjol handlar om bemötande och kommunikation. Främst handlar de om bristande empati och brist i kommunikationen. Ofta blir just brister i bemötandet inom vården också det som blir den utlösande faktorn till att människor kontaktar Patientnämnden.
- Bemötande är något som landstinget måste
jobba med hela tiden, säger Margareta Pohjanen, som menar att man också måste se över sina rutiner.
- Det finns fortfarande människor som kan
falla mellan stolarna, äldre som skickas hem från sjukhus utan att det finns någon som tar hand om dem när de kommer hem exempelvis. Det är en fråga som vi som Patientnämnd måste jobba med också.
När det gäller området vård- och behandlings-
frågor kom det in 267 ärenden förra året, i jämförelse med 223 ärenden 2011. Det är också här som den största ökningen när det gäller
anmälningar skett. Här handlar det just om kritik mot hur vård och behandling utförts, bland annat
felaktiga diagnoser.
"Jobba med att synas"
Totalt 2011 kom det bara in 15 anmälningar som rörde kommunal verksamhet, förra året var antalet anmälningar nästan det dubbla, 29 stycken.
- Kommunerna kanske klarar av den delen själva, men jag upplever också att vi fortfarande är ganska okända ute i kommunerna, vi måste jobba med att
synas bättre där, säger Margareta Pohjanen som också upplever att många som har listat sig hos privata vårdcentraler inte heller är medvetna om att de kan nyttja
Patientnämnden.