En patient som var inlagd på Piteå sjukhus drabbades av andnöd. Han försökte tillkalla hjälp men nådde inte sitt sänglarm. Han nådde dock sin mobiltelefon som han lyckades ringa till en granne med. Han sade till grannen att han höll på att dö. Grannen som bodde i närheten av sjukhuset skyndade sig till avdelningen där mannen låg. Han gjorde personalen uppmärksam på mannens andnöd men ingen tillsyn gjordes. I en anmälan gjord av mannens barnbarn står att personalen sagt till grannen att mannen brukade andas så när han hade sin snarkmaskin på.
Grannen gick in till mannen och såg hur hans tillstånd försämrades. Han tog åter igen kontakt med personalen men utan att få något gehör för sin oro. Efter att upprepade gånger ha kontaktat personalen görs en tillsyn. Mannen har då fått hjärtstillestånd. Personalen utförde hjärt- och lungräddning och patienten överflyttades till intensiven. Patientens liv gick dock inte att rädda.
Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) anser att vårdpersonal utan dröjsmål borde ha tittat till mannen när hans vän påtalade förändrad andning. "Vårdpersonalen måste vara lyhörd för det som närstående, som känner till patienten, förmedlar", skriver myndigheten i beslutet.
"IVO bedömer att vårdpersonalen utan dröjsmål borde sett till patienten och gjort en bedömning när den gode vännen tog kontakt om patientens förändrade andning."