Det snöade när kortegen startade från Piteå förra året.
Årets inledning av majrundan blev lite varmare men istället möttes ett 100-tal motorcyklister på Nolia av regn och snålblåst.
– Några år har vi haft uppemot 1000 stycken i kortegen, men då ska det vara fint väder. Jag tror inte att det blir mer än 500 idag, säger Jan Sundh, från Älvsbyn.
Årets höjdpunkt
Han tog täten när kortegen påbörjade sin färd mot Luleå, Boden och Älvsbyn för att sedan åka tillbaka mot Öjebyn där det vankas paltkalas.
– Det här är höjdpunkten på året, säger Anna Öhgren, från Roknäs.
Sedan barnsben har hon stått med föräldrarna och tittat på när motorcykelkortegen mullrat förbi Älvsbyn. I dag är Anna Öhgren 22 år och kör egen hoj sedan tre år tillbaka, en Honda Hornet 600.
– Det är full rulle från våren till hösten.
Varför kör du motorcykel?
– Äventyret, farten, spänningen. Det är ett roligt färdsätt och man ser mycket, säger Anna Öhgren.
"En pojkdröm"
En av de mer långväga deltagarna var Tommy Larsson. Han startade från Skellefteå tidigt på fredagsmorgonen för att hinna med majrundan i Piteå.
– Jag åker den här rundan varje år, oavsett väder. Det är en trevlig tillställning med många hojar och många likasinnade som tycker om att köra hoj.
Som färdmedel har han en ombyggd Harley Davidsson Electra Glide från 2002.
– Det har alltid varit en pojkdröm att äga en Harley. Det är något speciellt med ljudet och att man kan bygga om den efter tycke och smak.
Skellefteåfan
En person som stack ut i mängden var Per Törnblom, från Piteå. Med en gulsvart BMW R1150 GS, gula byxor och en Skellefteå AIK-tröja var det ingen svårighet att gissa vilket lag han hejar på i ishockey.
– Jag kör med den här som varselväst. Antingen får jag tummen upp eller så blir det långfingret, säger han.
Få sporthojar
När PT träffade Andre Eriksson i Älvsbyn för två år sedan var han en en av få som körde majrundan med sporthoj. Även detta år är han i underläge.
– Det är tråkigt. Det borde vara fler som kör sporthoj, säger han.
24-åringen från Piteå har bytt bort sin Yamaha R1 mot en nyare Honda CBR 1000 RR. Trots mer hästkrafter under motorkåpan beskriver han hojen som mjukare och lugnare än Yamahan.
– Det är en jättekul hoj, säger Andre Eriksson.
För många är majrundan startskottet på säsongen. Andre Eriksson tog fram motorcykeln när asfalten tinade fram i mars och har redan hunnit få 100 mil på mätaren
– Men man får ta det försiktigt och passa sig för gruset på sidorna och mitten av vägen.