LUS gör elever till duktiga läsare

LÄSUTVECKLING. Att vara en god läsare är en viktig förutsättning för att klara skolan. Många elever lämnar grundskolan utan att kunna läsa mer än hjälpligt.- Läsningen är nyckeln till all kunskap oavsett vilket ämne det handlar om, berättar rektor Gitte Franzen på Bergsviksskolan där begreppet LUS genomsyrar hela verksamheten.

Piteå2006-01-23 00:00
LUS står för Läsutvecklingsschema och är ett sätt att nivåbestämma både läsningsförmågan och olika böcker så att eleverna läser böcker som passar den läsningsnivå de befinner sig på.<br /><br />- Läser man en nivå-18-bok och själv är på nivå 13 i sin läsutveckling blir behållningen inte alls densamma, läsning blir jobbig, boken upplevs inte som bra och läslusten försvinner, konstaterar Gitte Fran-zen.<br /><br />Alla elever på Bergsviksskolan har LUS:ats, det vill säga fått sin aktuella läsningsnivå fastställd. Nivåerna sträcker sig från 1 (där eleven ska kunna känns igen sitt namn) till 18 C där man börjar kunna se djupare dimensioner i det man läser, reflektera, beskriva stilar och strukturer. <br /><br />Önskvärt är att alla elever som lämnar årskurs 9 ska befinna sig på nivå 18 eftersom så gott som alla gymnasieböcker håller den nivån. Verkligheten ser dock annorlunda ut.<br /><br />- Många som börjar gymnasiet befinner sig på nivå 13 i sitt läsandet och då blir det problem i skolan, säger Gitte Franzen. <br /><br />Hon konstaterar att i början av 1900-talet klarade man sig i samhället på nivå 13 vilket motsvaras av elever i årskurs 3 i dag. I mitten av 70-talet krävdes att man läsningsmässigt behärskade åtminstone nivå 15 (ungefär åk 5-6) för att klara sig medan man i dag på 2000-talet behöver komma upp i nivå 18 för att kunna tillgodogöra sig all samhällsinformation.<br /><br />- Att nå upp till nivå 18 tar lång tid och kräver flera år av kontinuerligt läsande, berättar specialpedagogen Siv Lundberg som tillsammans med sin kollega Birgitta Eriksson arbetat intensivt med att LUS:a både elever och skolans böcker.<br /><br /><h3>Bästa som hänt</h3>Arbetet med LUS har engagerat alla i personalen på skolan och slöjdläraren Bosse Loven säger att under hans 31 år inom skolan är det här med LUS det bästa han varit med om. Satsningen på att fokusera på läsandet bland eleverna och tydliggöra var och ens läsutveckling har resulterat i att läsningen ökat enormt både på Bergsviksskolan och övriga skolor inom det södra området.<br /><br /><h3>Angenämt problem</h3>- På biblioteket och bokbussen har personalen svårt att hålla besökarna med böcker vilket är ett angenämt problem men visar på behovet av att satsa mer pengar på inköp av böcker.<br /><br />Även från föräldrahåll är reaktionerna positiva. Tack vare LUS blir det mer konkret på vilken nivå barnen befinner sig i sin läsning vilket gör det lättare för dem att låna "rätt" böcker.<br /><br />Ett önskemål från skolan är att även böckerna på biblioteken "lusas" och förses med nivåbeteckningar så att det lättare att hitta rätt böcker.<br /><br />- På sikt är vi övertygade om att arbetet med LUS kommer att generera duktiga läsare till högstadiet och gymnasiet vilket är grunden för all kunskap, konstaterar Gitte franzen.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om