Lundell som vi aldrig hört honom förr
Plats: Kulturens hus, stora salen
Längd: Två timmar och 45 minuter
Publik: Hängiven, men sansad. Det är slutsålt sedan länge.
Ulf Lundell kommer med stormvarning. Han konstaterar att världen har förändrats under pågående turné. Bland året turnéprylar finns en vintermössa med fuskpäls att köpa och när han citerar en reklamslogan med orden "the future looks goood" är det med illa dold ironi. Han konstaterar att den nyliberala eran är över, medan "Das Kapital" är slutsåld i Berlin.
Jo, han pratar mer än vanligt. Ulf Lundell är ute på sin första akustiskt präglade turné. Då ges mer utrymme till spontan kommunikation med publiken. Han berättar att köpt en stor, varm jacka på stan, att han nyligen fick en släng av medelålderskris på en Shellmack och frågar vad vi har gjort under sommaren. Han är på ett härligt humör och tycks trivas utmärkt med en tajt konserthusinramning.
Det här är Lundell som vi aldrig hört honom förut. Den som levt i villfarelsen att Ulf Lundell har blivit en odynamisk och svårlyssnad artist får omvärdera efter det här. Här finns inga såsiga bluesexcesser, inga Neil Young-pastischer med blyskor, bara Lundell på ett nytt fräscht sätt och, ja, man hör vad han sjunger.
Det mesta lutar sig mot akustiska gitarrer men man kryddar med både trumloopar, mandolin, mellotron och annat godis. Allt i en imponerande blandning av genomgående nyanserade arrangemang som täcker in både det traditionellt tillbakalutade och modernt pulserande. Unplugged heter det, men emellanåt rockar det riktigt bra.
För ett trumfreak som undertecknad är det förstås glädjande att Andreas Dahlbäck än en gång är tillbaka hos Lundell. Med små medel och inom tämligen snäva ramar får han det att alltid låta spännande. Lägg därtill Jerker Odelholm på bas, Marcus Olsson, klaviatur och saxofon, samt gitarristerna Jens Frithiof och Fredrik Rönnkvist och du har en riktig drömfemma.
Setlistan har delvis bytts ut längs resans gång. Tunga "Din tid är ute" och halvballaden "Lär dig älska mörkret" är bra smakprov från kommande albumet "Omaha" som släpps om några veckor. Annars får vi en blandning av väl beprövade klassiker varvat med mer överraskande albumspår.
Vi får se Djurgår'n brinna, vi får se skuggorna dansa fram längs den vassa eggen, vi får höra "Hon gör mig galen" nå en ny dimension. Här finns mycket som är väldigt bra, men jag har några självklara favoriter. "Folket bygger landet" i ett nytt elakt arrangemang snott från gamla Motown-klassikern "Money (that's what I want)" är förmodligen det bästa enskilda livenummer jag hört under året, "Evangeline" med läckert syntstråk bjuder på den finaste tradrocklunk du kan tänka dig och "Förlorad värld" blir i glädjeyran lätt forcerad på ett förtjusande sätt.
Just när jag tror att det inte kan bli bättre klingar "Jag saknar dig" - en av Lundells bästa låtar någonsin - igång. "Herregud, låt det aldrig ta slut" tänker jag med tårfyllda ögon.
Okej, jag kan tycka att de åtta inledande låtarna ensam med gitarr och munspel kan bli lite enahanda, att "Alperna" är anonym som avslutning och att "Högtryck" mest känns lång, seg och pladdrig. Sedan saknar jag avskalade pärlor som "Soldat kommer hem", "Gruva", "Maria kom tillbaka", den frekvent efterfrågade "Tre bröder" och så vidare, men det är petitesser.
25 låtar. Nästan tre timmars konsert och några stunder som är bland det bästa jag hört från en svensk rockscen. Jag kan bara gratulera er som fick tag på biljett.
En av de sista turnéerna heter det. Jag hoppas på mer i det här formatet. Det finns så mycket att ösa ur.
Fotnot: Ulf Lundell spelade i nämnd ordning "Kom in, kom in", "Naken nerför gatan", "Den vassa eggen", "Roadhouse Kirschheim", "Levande och varm", "En fri man i stan", "När jag kysser havet", "Din tid är ute", "En bättre värld", "Folket bygger landet", "Evangeline", "Högtryck", "Förlorad värld", "Utanför byggnaden", "Lär dig älska mörkret", "Hon gör mig galen", "Jag saknar dig", "Lycklig man", "Gå ut och var glad". Extranummer: "Baby om morgonen", "S:t Monica", "Skaka på dom", "Ut i kväll". Extra extranummer: "Alperna".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!