Den väntade shoppingruschen uteblev för flera affärer på fredagsmorgonen.
Elgiganten hade en fullproppad affär på torsdagskvällen då rean startade. Då ringlade köerna flera varv i affären. På fredagsmorgonen vid niotiden var det dock lugnt med fler expediter än kunder i affären. Här väntades mer köpsugna på eftermiddagen.
Inne i Piteå centrum kändes det också lugnt. Utom på Cubus där det gällde att handla före klockan tio för att få 40 procent rabatt. Här var kön till kassan lååång, men kunderna var nöjda över sina fynd.
Vid andra butiker var det mycket lugnt och den tidigarelagda öppningen verkade inte locka så många som väntat.
Under Black Friday förra året shoppade svenskarna för 6,7 miljarder kronor, vilket var en ökning med 27 procent jämfört med föregående år. De senaste åren har den amerikanska shoppinghögtiden fått ökad uppmärksamhet i Sverige och för varje år som gått har svenskarna shoppat för alltmer pengar
Trenden är tydlig, Black friday övergår mer och mer till Black week.
— Vi har sett den här trenden några år i rad nu, att butikernas priser sänks under månadsskiftet mellan november och december. Det behöver inte ske just på den fredagen, utan i Sverige kan vi se en trend med att det är rea hela Black friday-veckan. Ibland rör det sig om små förändringar, men det är inte ovanligt att prisskillnaden blir så stor som 80 procent, säger Wilhelm Schenning, e-handelsexpert på Woilà.