I slutet av oktober kom första lasten med pyrolysolja köpt i Finland till LTU Green Fuels anläggning i Piteå.
– Oljan har nu framgångsrikt omvandlats till fossilfritt drivmedel. Om ett lastbilslass pyrolysolja blandas med svartlut och omvandlas till drivmedel räcker volymen till att driva en personbil tio varv runt jorden, säger Erik Furusjö, projektledare vid LTU och ansvarig för projektet ”Katalytisk förgasning” som finansieras av Energimyndigheten och ett industrikonsortium.
Genombrott för ny teknik
– Vi har gjort ett genombrott för en ny process där vi ersatt en del av svartluten med pyrolysolja. Svartluten gör att pyrolysoljan kan förgasas vid en lägre temperatur. Det ger bättre utbyte än om råvarorna skulle förgasas var för sig, säger han.
De första leveranserna av miljöbränslet har gått till de tio Volvobilar som rullar runt Sverige med BioDME i tanken, samt till Svevias tillverkning av asfalt.
Hittills har svartlut förgasats i mer än 26 000 timmar i LTU Green Fuels pilotanläggning i Piteå.
– Nu ska försöken fortsätta med ytterligare 1 000 timmars samförgasning av pyrolysolja och svartlut. Det ger cirka 125 ton av drivmedlet dimetyleter (DME), populärt kallad grön diesel. Det ger tillräckligt tekniskt underlag för att bygga en stor kommersiell anläggning, säger projektledaren.
Fossilfria bilar
Han säger att omställningen till den nya tekniken kan starkt bidra till att minska negativ klimatpåverkan.
– Sverige skulle kunna uppnå visionen om en fossilfri transportsektor 2030. Mer än en tredjedel av dagens svenska drivmedelsanvändning skulle kunna ersättas med den nya tekniken.
Projektet pågår till och med maj 2016. Efter det är läget osäkert eftersom forskningspengarna tar slut. Nyligen uppvaktades energiminister Ibrahim Baylan i frågan.
– Vi arbetar hela tiden med frågan om finansiering där vi för samtal med staten, myndigheter och privata finansiärer, säger Erik Furusjö.
Samtidigt som LTU Green Fuels utvecklar sitt nya bränsle forskar SP ETC i Piteå på att ta fram alternativa biobränsle och kemikalier baserat på pyrolysolja.
Annan teknik
– Vi fokuserar på en annan teknik för att framställa pyrolysolja än den som används för leveranserna till LTU Green Fuels förgasningsförsök. I vår metod kan vi förutom pyrolysolja även generera en värdefull koksprodukt, säger Magnus Marklund, vd för SP ETC i Piteå.
Forskningen i Piteå är fortfarande i ett tidigt skede.
– Vi är ännu inte framme vid någon demonstration, utan forskar just nu kring frågor som långsiktigt ska möjliggöra en kommersialisering. Rätt marknadsförutsättningar och en mogen process redo för demonstration ligger åtminstone tre till fem år bort i tiden, säger Marklund.