LRF tror inte på reviderad vägslitageskatt

Regeringen slopade förslaget på vägslitageskatt. Det måste revideras för att inte slå så hårt mot åkare. Kritiker är nöjda med slopandet men tror inte på en reviderad version.

Inga alternativ. Skatten var menad att öka transporter med båt och tåg istället för lastbil. Men på många orter finns inte de alternativen. LRF ser hellre att man satsar på biobränslen än inför skatter utan att ge några alternativ.

Inga alternativ. Skatten var menad att öka transporter med båt och tåg istället för lastbil. Men på många orter finns inte de alternativen. LRF ser hellre att man satsar på biobränslen än inför skatter utan att ge några alternativ.

Foto: Maria Johansson Maria Johansso

Piteå2017-02-27 13:54

Lantbrukarnas riksförbund har tidigare beskrivit förslaget som att vara helt feltänkt och något som slår stenhårt mot landsbygden.

– Vi som bor på landsbygden har inte några andra alternativ, vi tycker man måste hitta andra vägar. Så jag är nöjd med att man dragit tillbaka förslaget, säger Herbert Nyman, ordförande för LRF Norrbotten.

Anledningen till att förslaget dragits tillbaka är enligt finansminister Magdalena Andersson att det riskerade att försämra svenska åkares konkurrenskraft och att utredningen som tillsattes inte utrett möjligheterna till en geografiskt differentierad skatt.

LÄS OCKSÅ: "Kilometerskatten slängs i papperskorgen"

Regeringen ska nu inleda arbetet med att ta fram ett reviderat förslag till skatten som ska presenteras under mandatperioden, men LRF Norrbotten är tveksamma till att det finns någon möjlig version av skatten som är rättvis och fungerande.

– Att införa skatter och lägga till differentierade styrsystem med återbetalningar beroende på bransch är inte bra det heller. Vi är trötta på alla de byråkratiska lösningarna. Vi har tillräckligt med kontroller och blanketter som ska fyllas i, vad vi behöver är förenklingar, säger Herbert Nyman.

Vad vill du se istället?

– Vi vill gärna se förnybara energilösningar, det skulle branschen ställa upp på. Där har landsbygden också någonting att erbjuda då man kan framställa syntetisk diesel med skogsråvaror till exempel. Då kan man skattemässigt fasa ut de fossila drivmedlen och det har vi ingenting emot. Men vi vill inte ha nya skatter utan att kunna ha alternativ, säger Herbert Nyman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!