Löst sammanhållen folkparkshyllning
Konsert: Kalle & Bengan med Sussie Eriksson och Patrik IsakssonPlats: Christinasalen, PiteåLängd: En timme och 33 minuterPublik: 245 personerEKONSERT
Den där faluröda, björk-flankerade folkparkstråden håller inte i många minuter. Showen inleds med "Sommar, sommar, sommar" (här låter Bengan Janson som Bosse Larsson när han klämmer i) och det står snabbt klart att vi möter ett kvalitetsband med bland andra trummisen Johan Löfcrantz. Det är 10 grader "varmt" ute och det känns förstås helskumt att sitta och sjunga med i den välkända refrängen med fleece-tröja, mössa och vantar vid fötterna.
Sedan blir det vad som på hundförarspråk kallas "hopp och lek". Showen kickar åt många håll, men hålls ihop av den rutin och musikalitet som finns i tiomannaensemblen. Kalle Moraeus ger oss "Maj Lundin" ("Maybellene") och visar för första, men inte sista gången den här kvällen vilken säker rockgitarrist han faktiskt är. Moraeus rockar! Patrik Isaksson verkar ha bestämt sig för den ursprungliga versionen när han ger sig på Snoddas paradnummer "Flottarkärlek". Något "hadderian haddera" blir det inte förrän som överraskning på slutklämmen, till stor förtret för Bengan Jansson vid dragspelet.
En naturlig rubrik hade varit "någonting för alla - inom rimliga gränser". Ungefär så fortsätter det nämligen. Mångsidiga Sussie Eriksson ger hela elva kortkurser i olika sätt att sjunga "Fly me to the moon" och en stund senare sjunger hon "Feber" uppbackad av härligt humoristisk trumduell med budskapet att storleken har betydelse. Kul! Flera dragspelsklassiker önskas och levereras och Patrik Isaksson river av sina hits i varsamt omfärgade versioner.
Sådant som borde ha fått mer utrymme - "Flickorna i Småland", "Kära mor" och så vidare - förpassas in i ett medley och jag känner mig lite snuvad på förväntade hits från Lill-Babs, Gunnar Wiklund, Sven-Ingvars med flera, men vad tusan, humöret är på topp och det låter bra. Då spelar det mindre roll att den röda biljettkurens färg har flagnat och att skjutbaneromantiken känns långt bort. Stilpoäng utdelas för Abba-covern. I stället för solklara slentrianvalet "Thank you for the music" ger man sig på "Hole in your soul", som visserligen bor granne med "Thank you ..." på "The album", men ger en helt annan glöd åt föreställningen, här sjungen med bra klös av Sussie Eriksson.
Arrangörena ska ha cred för att de sent på lördagen bestämde sig för att flytta arrangemanget från Badhusparken. Sådant kallas goodwill. Om folk vetat detta hade nog fler valt att besöka den här välljudande, men konceptklena konserten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!