Bitvis är bilköerna enorma. Dagligen passerar drygt 4 000 fordon genom Bergsviken – och vissa tider på dygnet är trafiken i området tätare än på E4.
Sedan flera år har Trafikverket planerat att minska trycket med bygget av en ny vägledd pulsåder – mellan E4 söder om Piteå, och till/från Hortlax, Blåsmark, Hemmingsmark och andra boplatser söder om Bergsviksbron.
Den byråkratiska processen runt projektet "Trafikplats Hortlax" har redan passerat gängse allmänna informationsförpliktelser, länsstyrelsens miljöprövning och diverse formella teknikaliteter.
Egentligen är det bara att tuta och köra – om finansieringen varit löst. Detta rör en summa på totalt cirka 70 miljoner kronor.
– Men det är pengar som vi kommer att ordna fram under året. Det är jag helt säker på, säger Maria Nordström, planerare vid Trafikverket.
Det betyder att Trafikverket nästa år, alltså 2019, kommer att kunna fokusera på att hitta en totalentreprenör för att fullborda vägprojektet.
– Ambitionen är att knyta an en entreprenör som så snart som möjligt kan påbörja projektering och detaljplanering, säger Maria Nordström.
Faller allt på plats ska vägbygget vara igång 2020. Trafikverket räknar med två års byggtid innan trafikanterna kan erbjudas nya tidsbesparande genvägar till och från kommunens södra regioner.
– Vägplanen fastställdes redan under fjolåret och från då måste projektet ha påbörjats inom en femårspersiod för att alla tillstånd ska vara giltiga, förklarar Gun-Marie Mårtensson, projektledare vid Trafikverket.
– Den tidsgränsen räknar vi med att klara med råge, säger hon.
Tillståndet för att nyttja behövliga markområden i projektet regleras genom den fastställda vägplanen.
– Det är en stark lag och berörda markägare har full kännedom om innebörden. Vi har alltså rätt att nyttja marken för våra ändamål och i sinom tid kommer markägarna att få ersättning för inlösen, säger Maria Nordström.
Trafikverket kommer även att ha framtida vindkraftstransporter i åtanke vid planeringen.
– Vi kommer att anpassa den nya bron (som ersätter den befintliga över E4) med rejäla på- och avfarter. Tanke är att stora fordon med vindkraftsdelar får dispans för att passera förbi via avfarterna, som då stängs av tillfälligt, i samband med transporterna efter E4, säger Maria Nordström.