Under lördagen genomfördes den första öl- och whiskymässan norr om Sundsvall. Mässan är ett samarbetsprojekt mellan Piteå Stadshotell, Chocodeli, Calner Whisky och Munskänkarna.
– Den här mässan är tillsammans med vinmässan som arrangeras i oktober ett steg på vägen mot att göra Piteå till den ledande staden i Övre Norrland när det gäller fokus på kvalitet och hållbar utveckling inom mat och dryck, säger Erik Grödahl, ordförande för Munskänkarna i Piteå.
"Lång tradition"
Cirka 300 besökare på Piteå stadshotell fick prova över 100 olika sorter öl och whisky från småskaliga tillverkare och destillatörer tillsammans med en del unika whiskytappningar.
– Jag älskar öl- och whisky och går man på ett sånt här ställe får man sitt lystmäte, säger Christer Wahlberg, från Luleå.
– Jag ser det här som början på en lång tradition. Jag hoppas att det kommer att fortsätta och att andra städer i Norrbotten hakar på. Det här behöver vi, tillägger han.
Kvalite i fokus
Syftet med mässan är att möta det ökade intresset för öl- och whisky och medverka till att lyfta fram kvalitet före kvantitet.
– Tyvärr ser vi på konsumtionen i Sverige att det är de billigaste märkena som säljer bäst. Alkohol i rätt mängder är bra, men tyvärr blir det inte alltid i rätt mängder. Alkoholpreventivt är det bättre att dricka mindre och satsa på kvalite, säger Erik Grödahl.
Nya ölsorter
Besökarna botaniserade bland buteljerna och Bo Åström, från Piteå, såg det som en stor fördel att kunna testa nya whiskysorter utan att behöva köpa helflaskor.
– Vi har ett litet Systembolag i Piteå och man får ofta ta hem beställningsvaror. Då är det bra att undersöka kvaliteten innan, säger han.
Mindre bryggerier från Norrbotten och Västerbotten visade upp sina produkter och Mona Cullsberg, från Piteå, passade på att inspireras.
– Det är roligt att pröva öl som inte finns i det normala sortimentet, säger hon.