Som mest har totalt cirka 40 personer arbetat ute på callcentret i Öjebyn, men sedan månadsskiftet februari/mars finns bara tre personer kvar.
- Det är naturligtvis jättetråkigt! säger Christer Öhman, en av delägarna.
- Eftersom vi inte hade något mer arbete att erbjuda dem var vi helt enkelt tvungna att låta dem gå, säger Svante Blomquist, vd för Telemäklarna och också delägare i företaget.
Ett tiotal av de anställda har gått ut i arbetslöshet. En del har fått nya jobb och andra har tagit ut semester i väntan på besked:
- En del har säkert tagit chansen och gett sig iväg på någon välbehövlig långresa med hjälp av semesterersättningen, säger Blomquist.
Vad jobbar de tre personerna som är kvar med?
- Dom jobbar mot oss, mot Telemäklarna. Totalt är vi 15 personer i butiken i stan och ute på Holmen, säger Christer Öhman.
De som jobbat ute på callcentret har varit personer i olika åldrar - dock främst ungdomar. Arbetet har bestått i att kontakta Telias-kunder och sälja in olika erbjudanden som Telia konstruerat. Verksamheten är inte nedlagd, men ligger som sagt i malpåse i väntan på ett eventuellt nytt avtal med Telia eller någon annan operatör. Förhandlingar pågår och Blomquist hoppas att ett nytt avtal ska vara i hamn om ungefär en och en halv månad.
- Vi har ju som tradition här uppe att jobba mycket med Telia och det var kanske dumt av oss att låsa fast oss vid en enda uppdragsgivare. Samtidigt så vill vi fortsätta att jobba med med telekommunikation som vi är bra på.
Ägarna är dock hoppfulla:
- Det kommer att lösa sig, det är jag säker på. Någon nedläggning blir det inte. Vi har även en hel del annat på gång, säger Christer Öhman.
- Vi kommer att sparka igång igen snart! menar Blomquist som menar att företaget ändå erbjudit ett gäng ungdomar "bra jobb med bra lön" under en period, ett jobb som även fungerat som en slags utbildning inför framtiden.
När PT besöker Comcenters lokaler vill de två anställda på plats inte uttala sig i tidningen utan hänvisar till sina chefer.