Logistikchefen sågar vägkilometerskatten

Leif Pettersson (S) vill ha den. Smurfit Kappas logistikchef Sture Öberg vill inte ha vägkilometerskatt på tunga bilar. ”Den kommer att slå hårt på skogsindustrin”, säger han.

FÖRKASTAR. "Vägkilometerskatten blir en katastrofen. Skogen i inlandet blir ingenting värd", säger Anders Eklund, som äger 12 timmerbilar.

FÖRKASTAR. "Vägkilometerskatten blir en katastrofen. Skogen i inlandet blir ingenting värd", säger Anders Eklund, som äger 12 timmerbilar.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2017-01-20 21:00

Slog Petterson hål på myten att 74-tons tunga bilar skulle bli vanliga i Norrbotten, försvarade han införandet av vägkilometerskatt på tunga fordon. Just nu bereds frågan av finansdepartementet, men vid transportkonferensen ville Pettersson avliva ett rykte.

– Det har sagts att skatten skulle ligga på 20-25 kronor. Det är fantasier. Det kan möjligen hamna på hälften, förmodligen under, sade han.

Skälet för att införa vägkilometerskatten handlar om tre saker:

– Det är miljön, vi vill få in pengar, och se till att de utländska åkarna betalar vägskatt i Sverige. Idag betalar de noll samtidigt som svenska åkare får betala när de kör utomlands.

Deltagarna vid konferensen riktade dock hård kritik mot förslaget. Smurfit Kappas logistikchef Sture Öberg var tydlig:

– En vägkilometerskatt kommer att slå hårt mot svensk skogsindustri. Ni offrar den norrländska industrin för att få utländska åkare att betala. Blir det inte någon kompensation får detta stor negativ effekt, sade han.

Där angav Pettersson att infrastrukturminister Anna Johansson öppnat upp för en kompensation.

Kjell Lindqvist, vd för Burlink, sade att införs skatten kommer det att kosta en halv miljon kronor extra per år för två bilar som kör kraftliner till Piteå hamn. Timmerköraren Anders Eklund i Moskosel med 12 bilar ser skatten som en katastrof.

– Varje bil hos oss rullar upp till 22 000 mil per år. Införs detta blir skogen värdelös i inlandet, sade han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om