I våras startade Lisa Hellmér och My Bergström på Pensionatet initiativet Local hero. De ville hjälpa företag att klara sig igenom pandemin.
Konceptet fick snabbt spridning och lokala initiativ bildades i hela landet.
I juni lanserades hemsidan som gör att Piteåbor kan beställa mat från lokala restauranger, som sedan körs hem till dörren av Pite taxi.
Projektledaren Helena Roos och it-byrån Netsolutions har också varit delaktiga hela vägen.
Nu tar gruppen det ett steg vidare genom att bilda aktiebolag.
– Vi har en stark tro på det vi drog igång i våras och ser möjligheter att växa, eftersom behovet att handla lokalt via nätet inte bara kommer att finnas under pandemin, säger företagets vd Helena Roos.
Tanken är att inkludera andra varor i konceptet.
– Vi vill göra det enklare att konsumera lokalt på nätet. Vi började med restaurangmat eftersom det var en akut grej. Vårt mål är att alla lokala restauranger ska vara med, men vi har också planer på att sprida tänket till andra branscher och varor.
Helena Roos tror inte att det bara är riskgrupperna som har behov av hemkörning.
– Nej, det kan underlätta livet för vem som helst och i dag finns en annan medvetenhet kring att vi måste handla lokalt om vi vill ha kvar lokala producenter och butiker.
Hittills har Local hero inte tagit betalt för att tillhandahålla tjänsten som gör att kunder kan beställa mat och få den hemkörd.
– Vi, och framför allt Netsolutions som har lagt mycket tid på att bygga hemsidan, har gjort det som en goodwill-grej, men för att kunna expandera i framtiden är tanken att ta betalt för tjänsten. Men till skillnad från andra leverantörstjänster går inte pengarna till ett huvudkontor som kanske inte ens ligger i Sverige.
Det finns även framtida visioner om att sprida konceptet geografiskt.
– Vi vill att Local hero ska bli lika känd som Blocket, Tradera eller Hotels.com. Det ska vara den självklara platsen att surfa in på för att handla lokalt, oavsett vilken plats man är på i Sverige. Men vi börjar i liten skala och gräver där vi står.
Sedan starten i våras har många ställt upp kostnadsfritt för att göra projektet möjligt.
– Hashtaggen localhero kanske inte används lika mycket nu, men behovet av lokala hjältar har inte minskat. Vi känner att det här ligger helt rätt i tiden och därför vill vi satsa, säger Helena Roos.