Careiums utredning av cyberattacken har fortsatt och utredningen visar att det inte kan uteslutas att en obehörig aktör fått begränsad åtkomst till personuppgifter i företagets system. Det ska handla om ljudinspelningar av telefonsamtal som skett i anslutning till att någon omsorgstagare larmat via trygghetslarmet.
"Företaget Careium har ingen anledning att misstänka att den obehöriga aktören använt eller spridit de uppgifter som finns i ljudinspelningarna på något sätt. Det är inga andra personuppgifter som riskerar vara påverkade av cyberattacken", skriver man i ett pressmeddelande.
– Vi bedömer cyberattacken mot trygghetslarmen som allvarlig i sin helhet och har sedan tidigare aktiverat krisgrupp och kontaktat relevanta tillsynsmyndigheter för rådgivning och anmälan enligt våra rutiner, säger Helena Magnusson, avdelningschef inom socialtjänsten.
Trygghetslarmen kom i drift redan samma dag som driftstörningarna inträffade och har sedan dess kunnat användas på ett säkert sätt.
Den 30 mars skickade socialtjänsten ut ett brev till alla berörda av incidenteten med information om vilka personuppgifter som kan ha läckt ut – exempelvis namn, personnummer, adress och information om hälsa.
– Nu visar det sig att den typen av uppgifter inte är läckta och det är givetvis positivt, säger Magnusson.
Ett nytt brev till alla med trygghetslarm med den nya informationen kommer skickas ut snarast möjligt.