Ljudforskning bäddar för nytt varningssystem

Johan Fagerlönns forskning väcker eko i lastbilsbranschen. Målet är att ljudsignaler ska ersätta varningslampor i framtidens lastbilshytter - och projektet har kommit en bra bit på väg.

PITEÅ2010-04-09 06:00
Johan Fagerlönn, 29, doktorand vid Interactive Institute i Piteå, är en av initiativtagarna till projektet.
Scania och Swedish ICT är finansiärer.
Uppdraget går ut på att utveckla ljud som signalsystem inne i lastbilshytter, som komplement eller ersättare till alla lysande, blinkande varningslampor.
Nya riskområden
2,5 år har Johan Fagerlönn varit på jakt efter smarta lösningar - och allt talar för att jakten går vidare under minst ytterligare ett par år.
Grundtanken med forskningen är alltså dels att ersätta varningslampor med ljud, men även att fokusera på nya riskområden efter vägarna där ljudsignaler kan ingripa och varna innan det är för sent.
- Det går att berätta mycket med ljud. Det är en underutvecklad informationskälla med stor utvecklingspotential, säger Johan Fagerlönn.
Tappar fokus
- Dagens lastbilshytter blir allt mer visuellt avancerade. Det blir fler reglage, fler lampor, knappar och displayer. Det håller chauffören informerad, men bidrar också till att distrahera honom, konstaterar Fagerlönn.
- Förare riskerar att tappa fokus på vägen, på omgivningen och övrig trafik. Även om koncentrationen brister bara tiondelar av en sekund kan konsekvenserna bli förödande.
Avancerad simulator
Johan Fagerlönns forskningsuppdrag är fysiskt knutet till Interactive Institutet på Studio Acusticum i Piteå, samt till Scanias tekniska centrum i Södertälje och Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping.
- I Linköping är det möjligt att utföra tester i en mycket speciell simulator som rankas som en av de bästa i världen. Det går att fingera olika faktiska situationer och ingående studera utfallen därifrån.
Växande intresse
- Det finns även erfarna lastbilschaufförer med som referenspersoner. Deras åsikter är viktiga om hur ljud kan formas i toner, klanger, frekvenser för att passa för olika varningssystem.
Från lastbilar är steget inte långt till personbilsbranschen.
Det finns inga direkta hinder för att applicera eventuella signalsystem eller grundidéerna därifrån i personbilar. I vågskålen ligger chansen till enorma vinster i både säkerhet och pengar.
- Det är ett jättestort växande intresse från branschfolk för den här forskningen, noterar Johan Fagerlönn.

FAKTA Ljudforskning
I ljudforskningen finns även Luleå Tekniska Universitet med på ett hörn, med professor Håkan Alm som drivande länk
Johan Fagerlönns kollegor vid Interactive Institute i Piteå har också delaktighet i processen
Interactive Institutes Piteåavdelning har sedan starten 2001 byggt upp en unik bas för forskning inom ljuddesign, musikpedagogik, musikpsykologi, musiksociologi, ljudteknik och medieteknik
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om