Livsfarligt och dyrt att köra trimmad moped

FARTSYNDARE. Mopedolyckorna ökar och polisen ser trimningen som den största orsaken till detta.- Förarna är väldigt oskyddade och kan få skador för livet, säger Henrik Fridström, yttre befäl vid Piteåpolisen.

Piteå2007-05-07 00:00
Mopedolyckorna ökar enligt Vägverket och nästan hälften av alla som skadas och omkommer är ungdomar i 15-årsåldern. Som orsak till detta anger Vägverket just det ökade antalet mopeder ute på vägarna, främst de så kallade EU-mopederna.<br /><br />- Jag har ingen statistik tillgänglig för Piteås del, men mopedolyckorna inträffar titt som tätt. Vår uppfattning är att en stor bidragande orsak till olyckorna är just trimningen, säger Henrik Fridström, yttre befäl vid Piteåpolisen och den som samordnar ungdomsinsatserna.<br /><br /><h3>Föräldrarna medvetna</h3>Enligt en undersökning från NTF kör drygt hälften av alla unga mopedister trimmat - något som majoriteten av föräldrarna också är medvetna om.<br /><br /><BrödFråga>Är det många föräldrar som känner till att deras barn trimmar sina mopeder?<br /><br /></BrödFråga>- Jag skulle inte vilja säga att de är många, men de finns, säger Fridström.<br /><br />Piteåpolisen jobbar just nu hårt med olika strategier för att få mopedisterna att följa trafikreglerna bättre. Man har bland annat stoppat elever utanför högstadieskolor och använder sig av sin egen motorcykel som köptes in för cirka tre år sedan.<br /><br />- Jag möts ibland av föräldrar och barn som säger att "Varför ägnar ni så stor tid åt det här, har ni inte viktigare saker för er. Då blir jag faktiskt ledsen för det finns väl inte något viktigare än våra barn och ungdomars hälsa, säger Henrik Fridström som menar att målet med polisens arbete är just att få ner antalet olyckor - inte att "sätta dit" ungdomar av några andra anledningar.<br /><br />- Både jag själv och alla mina kollegor har varit ute på flera mopedolyckor där ungdomar skadats svårt, de blöder och skriker. Det är riktigt läskigt, riktigt, riktigt otäckt. En 15-åring är inte mogen för höga hastigheter.<br /><br /><h3>Stort problem</h3>Samtidigt menar Fridström att olika "orosundersökningar" visar att det människor oroar sig mest för är just trimmade mopeder i sina bostadsområden. Man upplever att mopederna stör och framförallt är man oroade för sina yngre barn - att de ska bli påkörda och skadade:<br /><br />- Så det är ett stor problem i dag med trimmade mopeder, säger Fridström.<br /><br />Den som åker fast med en trimmad moped har dock många rättsliga följder att vänta. Mopeden beslagtas och polisen undersöker med ett särskilt laserinstrument hur fort den går (Läs mer i faktarutan intill).<br /><br />Sedan förhörs både ungdomen och föräldrarna och <br />åklagare kontaktas.<br /><br /><BrödFråga>Vad skulle du vilja säga till föräldrar med tonårsbarn som kör moped?<br /><br /></BrödFråga>- Prata med era barn om mopeder och varför inte åka ut och provköra den någon gång, det är riktigt roligt om inte annat. Bara man följer trafikreglerna.<br /><br /><BrödFråga>Men kan det inte vara en djungel att veta om ens moped är en klass 1 eller 2, eller en mc och hur fort den egentligen för köra?<br /><br /></BrödFråga>- Jo, men man har ändå ett ansvar att ta reda på vilken typ av fordon det är man kör. Sedan får man helt enkelt inte göra så att den gör fortare.<br /><br />Henrik Fridström menar att få föräldrar skulle sätta sina tonårsbarn på en motorcykel, men en trimmad moped kan juridiskt sett bli just detta om hastigheten blir tillräckligt hög:<br /><br />- Men en 15-åring är inte redo för så höga hastigheter, sedan uppfattas fordonet som just en moped ute i trafiken, det gör att andra bilister kan göra felbedömningar. Då inträffar olyck-<br />or ...<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om