bussarna för en kort stund står tvärs över väg 373, Arvidsjaursvägen, ofta med 20-30 skolelever i passagerarsätena.
Linje 213 kör nämligen låg- och mellanstadiebarn från Roknäs till skolan i Lillpite.
240 lastbilar per dygn
Oron är stor. Speciellt vintertid med mörker och halka. Under olyckliga omständigheter befarar chaufförerna det värsta.Väg 373 är vältrafikerad. Platsen passeras också frekvent av tung trafik. I genomsnitt rullar exempelvis 240 lastbilar förbi den aktuella vägsträckan varje dygn. Många av dem timmertransporter med en totalvikt på runt 60 ton.
"Om något missöde inträffar och bussen blir stående tvärs över vägen är det lätt att inse vad konsekvenserna i värsta fall kan bli", påpekar chaufförerna, trafikchefen och kommunens skolskjutsansvarige i skrivelsen till Vägverket.
Skymd sikt
Den tillåtna hastigheten förbi vändplatsen är 90 kilometer i timmen. Från båda håll är sikten delvis skymd på grund av kurvor. Dessutom sluttar vägen svagt nedåt i ostlig riktning."Som förare ska man ha uppsikt såväl framåt som bakåt längs väg 373 samt även i mörkret manövrera bussen rätt i vändfickan" förklarar chaufförerna.
Som direkt åtgärd vill alla inblandade att högsta tillåtna hastighet sänks till 50 kilometer i timmen förbi vändplatsen plus att varningsskyltar för vändande buss sätts upp i båda riktningarna. Som en långsiktig lösning föreslås att en vändslinga byggs så att bussen i framtiden inte behöver backas.
Stöd från byborna
Roknäs/Stockbäckens Byaförening ställer sig bakom kraven.- Vi har också skickat in en skrivelse till Vägverket. Men vi förordar både sänkt hastighet och en hel vändplan. Nästan som en rondell. Det måste till snarast. Incidenter har enligt uppgift redan inträffat, berättar Allan Eichwurzel, ordförande i byaföreningen.
Han tycker att det är på tiden att någonting görs.
- Annars händer en olycka förr eller senare. Den ökade trafikmängden innebär också högre risker. Sedan kan vi väl alla konstatera att respekten för hastighetsgränserna minskat betydligt. Vi ställer oss helt bakom förarnas och trafikledningens önskemål, säger Eichwurzel.
Piteå-Tidningen försökte under gårdagen, utan framgång, hitta någon ansvarig på Vägverket för en kommentar.