En normal vinter startar isbrytningen i mitten av december. Årets säsong kom igång den 13 januari och slutade 30 april när Ymer som sista svenska isbrytare avslutade sin verksamhet. Vanligtvis pågår isbrytningen ytterligare någon eller ett par veckor.
– Det finns fortfarande lite is längst upp i norr men den isen har våra finska vänner lovat att ta hand om. Det har aldrig varit ett så tidigt avslut, konstaterar Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning i ett pressmeddelande.
Liten isutbredning
Enligt Sjöfartsverket har det aldrig varit så lite is i Östersjön som i år, troligtvis inte ens under de milda perioderna under 1730- och 1930-talet. När Ulf Gullne summerar årets isvinter framkommer det att den har varit extrem på flera sätt. Även isutbredningen har varit ovanligt liten.
– Isvintern kom igång väldigt sent. Det blev vinter i januari, men sydliga vindar gjorde att isen pressades upp i norra Bottenviken. Normalt är hela Bottenviken istäckt. Så var det inte i år, säger Ulf Gullne.
Få assistanser
Sjöfartsverket har assisterat 132 handelsfartyg och bogserat elva av dessa. Det kan jämföras med stränga vintrar när antalet assistanser kan vara uppemot 6 000. De stora skillnaderna i väderförhållanden gör att arbetet med att planera isbrytarverksamheten är väldigt varierat.
– Visst har det varit lite långtråkigt i år, men tjusningen är att man aldrig vet. Vi kan inte sitta utan isbrytare eftersom man aldrig vet hur det blir. Vi måste vara beredda att stötta handelssjöfarten, säger Ulf Gullne.
Den lindriga isvintern märks även ekonomiskt. Kostnaden ligger i år 30 miljoner under budget.