Lindbäckstadion får fler husvagnsplatser

Kommunens arbete på Lindbäcksstadion blir hälften så dyrt som beräknat – däremot tillkommer markköp för två miljoner kronor. Bättre parkeringar för husvagnar och bilar skapas och projektledaren ser det som ett lyft för anläggningen.– Nu slipper man köra fast på en leråker, säger Joakim Lundberg.

Stefan Berg på BDX mäter ut den nya gångvägen vid rullskidbanespåret.

Stefan Berg på BDX mäter ut den nya gångvägen vid rullskidbanespåret.

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ2015-07-03 05:00

Kommunfullmäktiges beslut att stötta satsningen på Lindbäcksstadion med 14 miljoner kronor överklagades av en privatperson samt Anders Nordin, Skolpartiet.

Frågan är inte avgjord ännu men begäran om att stoppa investeringen i väntan på dom har avslagits i både förvaltningsrätt och kammarrätt. Enligt kommunalrådet Peter Roslund (S) är det en fingervisning om att rätten tolkat överklagandet som svagt.

– Jag är inte särskilt orolig. Det är en klar och tydlig åtskillnad vad vi gör på anläggningen som vi äger för slalom och längdskidor och vad bolaget gör med skidtunneln och den delen, säger han.

Halverad kostnad

Arbetet med att förstärka infrastrukturen är i full gång och beräknas vara klart senast den sista september. Enligt Joakim Lundberg, projektledare på fysisk planering, väntas kommunens kostnad bli cirka 6,5 miljoner kronor. Mindre än hälften av budgeten på 14 miljoner.

– De mesta markarbetena är utförda. Utgrävningen är gjord och ytskikten ska fixas till nu, säger han.

Stabilt underlag

Anläggningen har dränerats för bättre avrinning och BDX planerar ut parkeringsytan för 168 bilar samt en husvagnsparkering med 38 platser där sju har vatten- och avlopp. Gästerna kommer att kunna surva via trådlöst internet.

– Det var stora problem på våren när bilarna körde fast på en lerig åker. Tanken var att göra ett stabilt underlag för alla årstider och erbjuda fler och bättre campingplatser, säger Joakim Lundberg.

En ny infartsväg med bussficka och vändskiva anläggs och parallellt planeras en asfalterad gång- och cykelväg.

– Det ska bli mer trafiksäkert, säger Joakim Lundberg.

Hårda förhandlingar

En förutsättning för att exploatörens skidtunnel var att Piteå kommun löste in 17,5 hektar mark av sex privata markägare. Affärerna har skett genom fastighetsköp och markbyten och totalt har kommunen betalat 2,1 miljoner kronor till markägarna.

– Vi landade till slut. Det har varit tuffa förhandlingar. Inte minst genom att det skapas förväntansvärden när det ska satsas på området. Då tänker man att det blir värt mer än det egentligen är värt och det finns en gräns för vad vi kan gå in och betala, säger kommunchefen Mats Berg.

Hur hårda påtryckningar har ni haft mot de privata markägarna?

– Eftersom det inte finns någon detaljplan i det här fallet har vi inte haft några juridiska påtryckningsmöjligheter i form av expropriering eller annat. Säger de nej så blir det så.

Den inlösta marken kommer att arrenderas ut till Darkathlon via ett tomträttsavtal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!