I fredags skickade fabriken i Öjebyn i väg 20 breda transporter till byggen i Mälardalen som står för 70 procent av Lindbäcks produktion. 25 procent går till närmarknaden, fem procent till västkusten.
Med den nya fabriken på Haraholmen får bolaget kapacitet att bygga 2 400 hus per år.
– Vilket innebär att vi kommer att börja skicka iväg upp emot 40 transporter i veckan. Det kommer att bli trångt på E4:an, säger företagets senior adviser Erik Lindbäck.
Därför har Lindbäcks börjat titta på sjötransporter.
– Vi utreder det tillsammans med Piteå hamn, Shorelink, rederiet Wagenborg och BDX, säger Lindbäck.
Tanken är att skapa samma slags roll on -roll of system Shorelink använder när de lastar Smurfit Kappas kraftliner. Fartygen ska lasta hus två gånger i veckan där destinationen kan bli sydligt belägna hamnar som Kapellskär eller Nynäshamn.
Piteå hamns vd Ulrika Nilsson välkomnar idén som ligger i linje med hamnens planerade utbyggnad.
– Med den får vi bättre kapacitet att ta emot fartyg och vi har också lagringsutrymmen för husen, säger hon.