Linda Henriksson var i akut behov av bil och när hon såg en Opel Vectra på en säljsajt som Lycksele bilcenter sålde blev hon intresserad.
– I annonsen stod det att bilen var helt rostfri, hade elhissar, sommar och vinterdäck, var skattad och besiktigad, antisladd och med en komplett ifylld servicebok, nybytt kamrem och vattenpump.
Så var inte fallet vilket Linda blev varse och därför har hon anmält firman till allmänna reklamationsnämnden.
– Jag var stressad när jag gjorde bilköpet, hade med min 6-årige son och han var grinig och trött. Men innan jag åkte de 48 milen tur och retur hade jag pratat med säljaren, skickat sms och förhört mig om att allt var som det skulle och det intygade han. Han sa att bilen var i perfekt skick och att allt som stod i annonsen stämde och jag litade på honom.
All konversation
Linda visar all konversation som hon haft med firman och som hon sparat och som intygar att det hon säger är sant.
Det visade sig att bilen inte var rostfri, inte hade antisladd och att den inte var skattad och besiktigad till december.
– Inte heller var däcken godkända, serviceboken var inte ifylld och kamrem och vattenpump var inte bytt.
Linda Henriksson tänkte att en bilfirma är säkrare än en privatperson och att hon fått garantier för att allt var okej med bilen.
– Men säljaren var mycket otrevlig när jag kontaktade dom, han var dryg och jag blev hånad när han fick höra om anmälan. Jag har bönat och bett om att köpet ska gå tillbaka, men svaret blir att det inte kommer att hända.
Inget ansvar
Vid Lycksele bilcenter tar man inget ansvar för vad som står i annonsen.
– Vi säljer bilar åt kunder och vi reserverar oss mot felbeskrivningar. Vi förmedlar bilar. Man måste kontrollera bilen själv, säger Hans Stenlund, som arbetar vid företaget och även den som sålde bilen.
I deras bilannonser står information om bilen och sedan någonstans i mitten att "res. för ev. felskrivning" och sedan fortsätter informationen om företaget. En standarformulering i alla annonser.
På kvittot som Linda fick vid bilköpet står Lycksele Bilcenter som ägare.
– Det gör att ARN, Allmänna reklamationsnämnden, kan ta upp och pröva ärendet. Hade det stått en privatperson som säljare, som bilfirman hävdar, så skulle inte ärendet kunna behandlas av ARN, säger hon.
Innan hon får svar kommer det att ha gått mellan fem och sex månader vilket är den normala handläggningstiden. ARN:s beslut är rekommendationer men ungefär 70 procent följer beslutet. Om inte är risken stor att företaget hamnar på "svarta listan".