Frågetecken gällande tillståndsansökan gör att det blir färre vindkraftstransporter till Piteå hamn i år. Ulrika Nilsson, vd för Piteå hamn, har tidigare berättat att man har en förhoppning att uppbyggnaden av industriprojekten i Norrbotten ska kompensera upp och nedgångar för vindkraften. Henrik Vuorinen, affärsutvecklingschef för Shorelink, menar dessutom att Piteå hamn har bättre förutsättningar än Luleå att klara delar av leveranserna till exempelvis Boden då stålverket ska byggas.
– Piteå har den fördelen att man kan hantera containrar bättre än vad man har i Luleå som är en utpräglad bulkhamn. Sedan har man en bättre anslutning från Haraholmen till E4. Att bygga ett stålverk i den storleken så nyttjas väldigt mycket material, säger han och fortsätter:
– Och det är allt från så enkla saker som skyddshandskar och hjälmar till andra förnödenheter. Jag är övertygad att det kommer öka volymerna i Piteå, men också till stålverket i Luleå och LKAB:s anläggningar. När industrin växer så kommer transporterna att öka, det gäller även i Piteå.
Vad är det som gör att Piteå hamn har bättre förbindelser med vägnätet jämfört med Luleå hamn?
– Luleå hamn ligger till så att alla transporter måste gå genom stan, och man har nog inte tänkt genom åren att det ska komma in material som ska gå ut mot vägnätet. Väldigt mycket material stannar på Svartön till SSAB framförallt, men även till LKAB:s anläggningar. Transporter som inte ska stanna i hamnen har man inte räknat med lika mycket som Piteå har gjort.
Henrik Vuorinen är sedan i slutet av februari ny på Shorelink som ansvarar för lastning och lossning i hamnarna i Kalix, Luleå, Piteå och Skellefteå. Vuorinen har däremot en lång erfarenhet inom hamnbranschen då han fram till förra året var vd vid Luleå hamn. Han slutade eftersom han och kommunen hade olika uppfattningar om hur hamnen i Luleå skulle kunna utvecklas. Henrik Vuorinen tror inte heller att Piteå hamn kommer att påverkas negativt då det sker en stor utbyggnad av Luleå hamn.
– Piteå hamn har naturligt ett bättre djup än vad Luleå har om vi ser utan muddringen, och det är inget hot mot Piteå att man muddrar i Luleå. Tvärtom så ökar nog bara intresset att transportera hit upp då man också fördjupar i Kvarken.