Leran surt problem i muddringsprojekt

Planerna att muddra i Södra hamn i Piteå har stött på problem. 67 000 kubikmeter bottenmassor ska plockas upp - men geggan blir starkt försurande ovanför vattenytan.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2008-12-15 06:00
Piteå kommun vill öka vattendjupet i Södra hamn, skapa fri vattenspegel och på sikt öppna området för större båtar.
Därför ligger en ansökan inne hos miljödomstolen om rätten att få dra igång ett muddringsprojekt.
Snart kommer besked, som förväntas bli positivt - men parallellt med miljödomstolens hantering har praktiska svårigheter uppdagats, som sannolikt kullkastar planerna att börja muddra redan i vinter.
Försurande
Per Lenndin, avdelningschef vid kultur- och fritidsförvaltningen, förklarar:
- Bottenmassorna i området består av sulfidlera, eller svartmocka som det också kallas. Så länge materialet finns kvar under vattenytan gör det ingen skada, men uppgrävt och i kontakt med syre blir det starkt försurande.
- Enda sättet att miljösäkra materialet är att täcka det med minst 50 centimeter jord, säger Lenndin.
6 700 lastbilslass
67 000 kubikmeter bottensediment motsvarar i princip 6 700 fullmatade lastbilslass.
Alla massorna ska deponeras i ett redan avgränsat område i östra delen av hamninloppet i Södra hamn (mot Lövholmen).
- Där gjordes en invallad bassäng i samband med en första muddring i området 1992. Vallen är byggd av främst sprängsten som pressats ner till fast botten, berättar Per Lenndin.
Gigantisk dyhög
Hela bassängen ska alltså fyllas med lera och täckas med jord för att i framtiden bli ett nytt parkområde.
- Frågan är hur det tekniskt är möjligt att köra ut fordon med jord på en stor dyhög som sträcker sig flera hundra meter från kant till kant? Den biten måste vi lösa, säger Lenndin.
- Vi räknar också med att förstärka invallningen med sten så att inget försurat vatten kan rinna tillbaka.
Går på djupet
Vilken teknik som ska användas, sugmuddring eller grävmuddring, är inte bestämt.
- Så fort miljödomstolen ger oss ett besked, som vi tror blir positivt, går vi ut med en offertförfrågan. Däremot finns det knappast tid för att dra igång projektet redan i vinter, säger Per Lenndin.
På sikt ska vattendjupet i hamnområdet bli minst 1,5 meter. I delen närmast Västra kajen ska djupet mäta minst tre meter.
Kostnaden för muddringsprojektet är oklart men totalt handlar det om åtskilliga miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om