Conrad Pettersson var en duktig skidåkare som vann Vasaloppet 1927. Han startade den Volvohandel i Piteå som senare blev Forslunds och ytterligare några år senare Nordiska bil.
Han började göra bilaffärer redan 1932 i Älvsbyn. I början av kriget kom han till Boden där han sålde Ford. Petsamotrafiken pågick för fullt och åtgången av lastbilar var stor efter de finska lappmarksvägarna.1944 flyttade firman till Nygatan i Piteå.
Tyngre bilar
Företaget expanderade snabbt. Volvo kom ut med sin PV 444 och lastbilarna blev tyngre. Det blev goda dagar och verkstaden vid Nygatan blev för liten, så 1953 byggde Pettersson nytt vid Kolmilavägen. Familjen bodde i en grandios villa på Lärargatan.
Det finns många historier kring den färgstarke Pitebon. När han kom in i verkstaden och fick se en springpojke som stod och hängde utan att göra något gick han fram till pojken:
"Hur mycket har du betalt?"
"55 i veckan", sa grabben.
"Här har du då, och försvinn".
Sedan gick Pettersson till sin verkstadschef och talade om att han avskedat killen.
"Springpojken? Det var ett bud från Wallsténs".....
I familjen Pettersson fostrades fem barn – Staffan, som gick in i rörelsen, samt Mats, Sture, Åsa och Eva. Av dem är Eva och Mats kvar i livet. Mats minns Conrad som en bilhandlare som aldrig prutade. Han var dock duktig i fingerkrok och slog ofta vad med kunden, vinner du får du bilen gratis.
– Han behövde aldrig lämna ifrån sig någon bil, han var urstark, säger Mats Pettersson.
Tjuvlånade bilar
Conrad hade en del bekymmer med sina barn som tjuvlånade både hans egna och företagets bilar. Färder som ibland resulterade i bilvrak, och det var populärt att hoppa på taken på nya kundbilar på Nygatan med bucklor som resultat.
– Vi fick lite skäll men inte så mycket mer, säger Mats Pettersson.
Conrad hade inte heller problem med att åtta- och tio-åringarna Mats och Sture tog farsans PV 60 och körde till Konsum i Lastbäcken för att handla.
– Sture satt på golvet och tryckte in kopplingen. Jag skötte rattväxeln, minns Mats.
Conrad Pettersson gick bort 1976. Då hade han sålt Volvohandeln till Forslunds bil som därefter blev Nordiska bil.