Ledljus för bilförare tre kilometer längs E4
Förare som färdats längs E4, mellan Rosvik och Rosviksbodarna, har uppmärksammat ljusblå sken från sidan av vägen och undrat vad det är. Svaret är intelligenta vägmarkeringar, så kallade ledlampor.
Ledlamporna är självförsörjande och i dagsläget inprogramerade på att tändas när mörkret faller. De släcks sedan automatiskt när det blir ljust.
Foto: Maria Johansson
Ledlamporna, som placerades ut i mitten av juli, ingår i ett utvecklingsprojekt som arbetare på Geveko ITF, en del av Geveko, Europas största Vägmarkeringsföretag, samt forskare och professorer vid Luleå tekniska universitet och Vägverket står bakom.
Just nu är projektet i inledningsskedet och tekniken prövas för fullt.
- Lamporna ska förstärka vägmarkeringarna och hjälpa förare se vägen när det är mörkt och dåligt väder, säger Jonas Hansson, projektansvarig för Geveko ITF.
Han berättar att ledlamporna är självförsörjande och i dagsläget inprogrammerade på att tändas när mörkret faller. De släcks sedan automatiskt när det blir ljust.
Dataminne
I ledlamporna finns även ett inbyggt dataminne med både sändare och mottagare, vilket gör att de kan kommunicera med varandra. Och i framtiden är tanken att de även ska kunna göra det med en central databas, med vägskyltar och med kommunikationsskärmar i fordon.
Visionen är att ledlamporna i framtiden ska fungera som en väginformatör med många olika funktioner. Tanken är att de bland annat ska varna för halka, mäta fuktigheten i vägen, rekommendera hastigheter till förarna, hjälpa olika väghållningsfordon eller mäta trafikintensiteten.
- Ett trafikstödjande system som detta är viktigt för att skapa en säker miljö på vägen. Tänk vad bra det skulle vara att kunna ge direktinformation till förarna, säger Jonas Hansson.
Och även Vägverket anser att det kan bli en betydelsefull teknik.
- Om den fungerar innebär att det att vi kan få ut viktig information till trafikanterna. Låt oss säga att det är extra halkigt en dag, då kan det inbyggda systemet i ledlamporna känna av det och skicka signalen till föraren som uppmärksammas. I och med att de lyser i det området där det gäller varnas förare som passerar, säger Jan Nordqvist, driftledare på Vägverket region norr. Han fortsätter:
- Eller så kan de mäta temperaturen och fuktigheten och på så sätt ge den exakta mängden salt som behövs på vägarna. Det kan bli en teknik med obegränsade möjligheter.
En ytterligare tanke är att ledlamporna ska kunna växla färg, där exempelvis orange varnar för olika faror och rött innebär att man ska stanna.
- Det blir ungefär som på en flygbana, med ljus på sidan om vägarna, säger Jonas Hansson.
Unika i landet
Men hur tekniken och hållbarheten fungerar under vintern återstår att se.
-Vi vet inte hur de kommmer att klara vintern med all snö, is och kyla. Vi får helt enkelt vänta och se och efteråt göra en utvärdering, säger Jonas Hansson.
Och de nyligen utplacerade ledlamporna är unika. De finns inte på något annat ställe i landet än i Norrbotten.
-Det här är det första testet som görs.Vi valde att koncentrera oss på Norrbotten eftersom det är ett bra län att prova tekniken i. Det är en lång vinter, det är mörkt, och det förekommer snabba temeraturväxlingar, säger Jonas Hansson och fortsätter:
- Men målet är att hitta ett enkelt, självförsörjande system som kan användas längs alla vägar i Sverige, men som även kan fungera över hela Europa.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!