Leasing bästa affären för kommunkassan

KOMMUNALT. Den kommunala bilparken växer. I dag uppgår den till över hundratalet fordon. Enligt ansvariga är kommunalt leasade bilar en ekonomiskt bättre affär än att betala ut reseersättning för egen bil i tjänsten.

Piteå2007-05-09 00:00
Tjänstebil eller egen bil i tjänsten.

Det är ungefär den frågeställningen som Piteå kommun haft och som sedan resulterat i det förstnämnda.

Funnits länge

Företeelsen är i sig inte ny. Kommunala tjänstebilar har funnits mer än tio år tillbaka i tiden. Skillnaden är bara att i dag är fordonen betydligt fler.

- När det gäller personbilar rör det sig om drygt hundra. Därutöver finns ett trettiotal lite större servicebilar, säger Jan Karlsson, upphandlare vid kommunens inköpsavdelning.

Enligt Karlsson är syftet uteslutande av ekonomisk karaktär.

- Om jag minns rätt skulle milkostnaden för att använda privat bil i tjänsten ligga på cirka 31 kronor milen, säger han.

Det är mellan åtta och nio kronor mer än milkostnaden för det leasingavtal som just nu omfattar fordonsparken.

Besparing

Mot bakgrund av att det körs närmare 190 000 mil per år, innebär leasingvarianten en betydande ekonomisk besparing.

- Det skulle kosta oerhört mycket mer om vi inte hade leasingbilar, säger Jan Karlsson.

Bilmärket eller bilmärkena är emellertid varierande. Det hänger förstås samman med att allt föregås av upphandling med sedvanliga anbudsförfaranden.

- Vi är just nu mitt inne i en avtalsperiod. Det handlar om ett treårigt avtal, berättar Jan Karlsson.

Upphandlingen visade att kommunen lyckades pressa priset med den aktuella leverantören, Bilkompaniet i Luleå. Totalt fanns tre intressenter, Skoda, Opel och Toyota, Bilkompaniet saluför de två förstnämnda.

Billigare

Skoda vann anbudsmatchen med en marginal på en krona och trettio öre per mil.

Med alla kostnader inräknade, landade milkostnaden för Skoda på 22.50 kronor per mil. I detta pris ryms exempelvis skatt, försäkring, bränsle, amortering och ränta.

Röster har höjts mot att kommunen slutit avtal med "utomsockens" bilföretag. En kritik som avfärdas och som motiveras med lägsta-anbuds-principen, utifrån de kriterier som fanns i anbudshandlingarna.

- Jo, vi har hört kritiken och vi planerar en träff med lokala aktörer för att diskutera och få synpunkter, säger Jan Karlsson.

Notabelt är att det i samband med upphandlingen inkom bara tre anbud. Ett från ett Piteåförtag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!