Lättsmält pop för sommarens glassköer

BODIES WITHOUT ORGANSHalcyon days(Capitol/EMI)PPP

Piteå2006-04-21 00:00
POP. Alexander Bard har vid flera tillfällen påpekat att hans senaste popsensation inte står och faller med resultatet i Melodifestivalen. Och visst har han rätt. Bodies without organs - som tycks föredra förkortningen BWO numera - verkar i melodiösa popspår upptrampade av akter som Abba, Army of lovers, Roxette och Ace of base. Och visst kan man spåra influenser av storheter som både Bee Gees och ELO i det här hopkoket.

Ifjol kom den hitspäckade debuten "Prototype" och "Halcyon days", som betyder någonting i stil med sötebrödsdagar, ser ut att gå samma väg.



Inledande "Chariots of fire" är den mest typiska BWO-låt man kan tänka sig: pulserande, dansant och melodistark. Andra hedervärda stunder är syntpopiga "Crystal odyssey" och promenadballaden "I keep walking on". Däremot har jag svårt att förstå den helt onödiga covern på Army of lovers-hiten "Obsession". En bra låt, visst, men den nya versionen bleknar bredvid originalet.

Just när vi trodde att skivan var över skarvar trion på med ytterligare fyra låtar: "Voodoo magic", "Sixteen tons of hardware" (fjolårets mest klockrena pophit?), "Sunshine in the rain" och "Open door" - stora hits från förra albumet. Detta motiveras med att skivbolaget vill ha en samlad produkt att marknadsföra när hårdlanseringen i Europa drar igång. Jag klagar inte, men jag står fast vid att den här sockervadden ska avnjutas i små doser.



Låtarna på "Halcyon days" är lättsmälta - för att inte säga färdigtuggade - men samtidigt håller BWO en viss kvalitetsnivå. Bland alla inställsamheter lyckas Bard och Co låta både smarta och en smula egna. Njut innan den kommersiella radion sätter tänderna i låtarna, ty det här får du höra i glasskön i sommar. Var så säker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om