Maria Granqvist från Piteå är 25 år och håller för fullt på med sitt mc-körkort. PT träffar henne på halkbanan där hon tränar manövrering i låg fart mellan koner.
- Jag tycker det är bra att kraven är hårda för mc-kortet i Sverige säger Maria. Ett nytt teoriprov med mer inriktning på motorcykel måste avläggas även om man har bilkörkort sedan tidigare.
Det är viktigt att ha full koll både på teori och körprov när man ska ut i trafiken på en motorcykel. Maria berättar om en bekant som tagit kortet i Danmark och där kraven inte är lika höga.
Få underkända
Stefan Wikström är mc-instruktör vid Roberts trafikskola i Piteå, där han utbildar 50-100 mc-förare om året. Han tycker att proven har blivit bättre och mer anpassade till rådande trafiksituation.Nya regler för manöver- och högfartsprov har tagits fram, och den gamla så kallade "garagesvängen" är ersatt med konkörning i låg fart. I högfartsprovet är tidtagningen borttagen.
- Vi ligger långt över snittet för Norrbotten när det gäller godkända elever, menar Wikström, och talar om siffror runt 92 procent godkända elever på mc-sidan
Olycksdrabbade
Det finns drygt 220 000 motorcyklar registrerade i Sverige och av dessa är 12 000 så kallade sport-mc, en motorcykel med stor motor och låg vikt.Denna typ av mc är mer olycksdrabbad än andra och av de 49 personer som dog i olyckor under 2004 körde 10 förare sport-mc.
- Det har diskuterats om en 25-årsgräns och en speciell utbildning för dessa motorcyklar. Äldre personer som har mc-behörighet på sitt vanliga körkort, brukar ibland komma och ta lektioner på körskolan, vilket är klokt. Det kan ju vara 30-40 år sedan de satt på en motorcykel senast, berättar Stefan Wikström.