Enligt enhetschefen grundar sig stängningen i att man behöver förändra arbetssätten och man prioriterar nu att ta in patienter andra vägar.
– Vi har styrt om arbetssätten för personalens skull och för att patienter som behöver komma hit ska få göra det, säger Jenna Christina Heikkilä, enhetschef på Piteå hälsocentral.
Handlar det om personalbrist?
– Vi ser över våra arbetssätt.
Enligt Region Norrbotten har samtliga hälsocentraler i Piteå lättakuter. Det är dit man uppmanas att söka sig om man har lättare akuta åkommor.
Till lättakuten behöver man inte boka tid i förväg utan man registrerar sig på plats via en datorskärm eller via mobilen. Men detta gäller alltså inte på Piteå hälsocentral längre. Dit uppmanas man i stället att ringa för att få en akuttid.
– Man ringer till oss eller går via vår chatt så har vi akuttider för de som behöver komma, säger enhetschefen.
Vad får det för konsekvenser för patienter att inte kunna vända sig till lättakuten?
– Jag tänker att man i första hand får ringa för rådgivning och boka en tid. Det är en ändrad gång.
Enligt enhetschefen ser man över flera delar i arbetssätt när det gäller patientflöde.
– Ibland får patienterna vänta väldigt länge när det är väldigt högt tryck. Vi ser över helt och hållet hur vi ska jobba med det och det är därför det för en tid är stängt, säger hon.
Har lättakuten fungerat bra?
– Det är ett smidigt arbetssätt på många sätt men det är just det här att när det är ett drop in-flöde. Det är svårt att styra flödet.