Lättad stämning vid försäkringskassan

FÖRSÄKRINGSKASSAN. Personalen på försäkringskassan kan andas ut, åtminstone i Luleå och Piteå. Luleå får ett av landets 18 nationella försäkringscenter med mellan 170 och 300 anställda. Och till Piteå lokaliseras ett lokalt försäkringscenter med minst 30 anställda.

Piteå2007-03-31 00:00
Oron inför den omfattande omorganisationen har varit stor i bland annat Piteå, där personalen drog liksom en kollektiv suck av lättnad medan den nya organisationen presenterades vid ett möte i lunchrummet från klockan 8 på fredagsmorgonen. Motsvarande personalinformation lämnades på försäkringskassans alla kontor runt om i landet.

Chefen för Försäkringskassan i Norrbotten, Pekka Kairento, betecknade beskedet om att ett av de nationella försäkringscentren lokaliseras till Luleå som mycket glädjande och mer än han vågat tro på.

Även på kassan i Piteå rådde en stämning av lättnad och behärskad glädje.

Anspänning

- Vi får fler arbetstillfällen än väntat, så det vi fått veta i dag är i stora drag positivt. Men vi har varit så anspända, att just nu är i varje fall jag som en tom påse, sade i går en av de anställda på försäkringskassan i Piteå, Birgith Robertsson, till PT.

- Jag är i alla fall glad i dag, även om det förstås handlar om att splittra arbetsplatser och förändra arbetssituationen för många, tillfogade Robertsson.

Hon tror att en hel del av dagens cirka 60 anställda på Pitekontoret kommer att anmäla sitt intresse av jobben på det nationella försäkringscentret i Luleå. Andra vill eller kan inte pendla.

Omorganisationen ska vara klar före utgången av nästa år.

Det nationella försäkringscentret i Luleå kommer att handlägga föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning, bostadsbidrag och bostadstillägg.

I alla kommuner

Alla kommuner får lokalkontor, totalt 330 i landet, där det finns möjlighet till personlig service. Lokalkontoren kommer att finnas i tre varianter: små kontor för bokade besök, kontor som har öppet 1-2 dagar veckan samt stora kontor som har öppet även för spontana besök fem dagar i
veckan.

Utredning pågår om fördelningen av olika varianter till olika orter. Försäkringskassan strävar efter att dela lokaler med andra myndigheter som arbetsförmedlingen, Skatteverket och kommunen.

Försäkringskassans tjänster på internet blir den främsta ingången till kassan för många kunder. Telefonkundtjänstens kapacitet att ta emot samtal ökar radikalt i och med att antalet medarbetare fördubblas. Telefonkundtjänst inrättas på fyra orter: Stockholm, Lidköping, Västerås och Gävle.

Bättre service

De lokala försäkringscentren etableras på 62 orter, varav fyra i Norrbotten: Piteå, Luleå, Kalix och Gällivare. Ett lokalt försäkringscenter kan ha 30-150 årsarbetare.

Slutligen, varför görs då den här stora omorganisationen? Bakgrunden är, om man får tro försäkringskassans styrelse och ledning, den kritik som framkommit från kunderna. Tack vare omorganisationen ska det bli enklare att komma fram, lättare att få besked och kundmötena ska bli bättre.





Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om