"Låt vattenkraften finansiera"
Använd skatten för vattenkraftsanläggningarna för att delfinansiera Norrbotniabanan. Det föreslår Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.- Det kan väl räknas som medfinansiering från näringslivet på samma sätt som trängselskatten.
Som exempel har Förbifart Stockholm nämnts, men någon direkt satsning från näringslivet är svår att hitta. Om än regeringen tycks mena att trängselavgifter ska ses som en näringslivssatsning.
- Då kan skatten för vattenkraftsanläggningarna i Norrbotten och Västerbotten räknas som en satsning av näringslivet också, säger Gusten Granström.
Nytt förslag
I dag uppgår den skatten till 725 miljoner kronor per år, men det finns ett förslag om att den ska höjas till 1,2 miljarder kronor.
- De tunga basindustrierna är dessutom de största förbrukarna av elenergi och i slutänden betalar de en stor del av elskatterna, säger Granström.
Förslaget lades fram vid ett möte med företrädare för regeringen. Med på mötet var ett stort antal höjdare från den tunga industrin och deras budskap var glasklart. Norrbotniabanan är en förutsättning för basnäringens utveckling och konkurrenskraft i Europa.
Inte betala
Men att näringslivet ska betala för byggandet av Norrbotniabanan är knappast aktuellt. Medfinansiering via banavgifter och följdinvesteringar i form av stickspår och liknande är mer rimligt. Eller varför inte via förslaget att ta skatten från vattenkraftsanläggningarna i de två norrlänen.
Bluffar regeringen om näringslivets medfinansiering av infrastruktur söderut?
- Jag vill inte säga det, men vi har inte hittat ett enda exempel i transportplanen där näringslivet är med och betalar för allmän infrastruktur, säger Gusten Granström.
Konkreta lösningar
Granström tycker att regionen på flera sätt visat att det finns beredskap för medfinansiering. Nu väntar fler möten med näringsdepartementet och trafikverket i förhoppning om att hitta konkreta lösningar.
- Vilka nivåer och former av medfinansiering pratar vi om. Vilka aktörer är tänkbara. Vi ska vara konstruktiva och tänka nytt.
Hur togs nytänket om att använda skatten för vattenkraftsanläggningarna emot?
- Ja, vi får väl se, säger Gusten Granström.
FAKTA Läget för Norrbotniabaneprojektet
Norrbotniabanan är en 27 mil lång planerad järnväg mellan Umeå och Luleå.
Banan fullbordar en modern kustjärnväg och binder ihop med Finland och österut.
Norrbotniabanan finns inte med i regeringens infrastrukturplan för 2010-2021.
Enligt regeringen är det ett måste att näringslivet medfinansierar projektet.
Norrbotniabanan AB föreslår nu att den medfinansieringen kan ske genom att skatten för vattenkraftsanläggningarna i Norrbotten och Västerbotten används.
Observera att det handlar om en slags fastighetsskatt, inte skatten på själva elen.
I nuläget är det 725 miljoner kronor per år, som föreslås höjas till 1,2 miljarder kronor.
Banan fullbordar en modern kustjärnväg och binder ihop med Finland och österut.
Norrbotniabanan finns inte med i regeringens infrastrukturplan för 2010-2021.
Enligt regeringen är det ett måste att näringslivet medfinansierar projektet.
Norrbotniabanan AB föreslår nu att den medfinansieringen kan ske genom att skatten för vattenkraftsanläggningarna i Norrbotten och Västerbotten används.
Observera att det handlar om en slags fastighetsskatt, inte skatten på själva elen.
I nuläget är det 725 miljoner kronor per år, som föreslås höjas till 1,2 miljarder kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!