Låst läge i hamnkonflikten

Hamnkonflikten är låst. Enligt Mattias Dahl, Vd Transportföretagen, varken kan eller vill man acceptera Hamnarbetarförbundets krav. "Vi tänker inte vara den som bryter den svenska modellen", säger han.

Mattias Dahl, Transportföretagen, anser att bollen ligger hos hamnarbetarförbundet.

Mattias Dahl, Transportföretagen, anser att bollen ligger hos hamnarbetarförbundet.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

PITEÅ2019-01-30 13:51

Efter arbetsgivarens lockout i Piteå hamn i tisdags kommer medlarna under onsdagen att träffa parterna för att diskutera den allt mer låsta konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar. I dagsläget gäller övertidsblockad efter att fackförbundet sagt nej till arbetsgivarens bud.

– Det är en otroligt allvarlig situation. Det rinner mångmiljonbelopp ur Sverige och svenska jobb är hotade, framförallt i Norrland, säger Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.

Konflikten handlar om att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor. Arbetsgivarna som har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport har istället erbjudit Hamnarbetarförbundet ett andrahandsavtal som är likadant som Transport-avtalet.

– Om Hamnarbetarförbundet hade sagt ja hade de fått precis det dom vill. De hade fått utse skyddsombud, de hade kunnat påverka arbetsmiljön och de skulle få förstärkt förhandlingsrätt, säger Mattias Dahl.

Däremot får inte Hamnarbetarförbundet rätt att teckna egna lokala kollektivavtal.

– Vi har sagt nej till att de ska ha rätten att lokalt, till exempel i Piteå hamn, komma överens med arbetsgivaren om andra löner och andra villkor. Det kan handla om arbetstider, pensionsutbetalningar eller semester, säger Mattias Dahl.

Enligt honom begår arbetsgivaren avtalsbrott om man frångår villkoren som är reglerade i kollektivavtalet med Transport. Han hänvisar till den tidigare dom i Arbetsdomstolen där Shorelink fick betala 550 000 kronor i skadestånd till Transport för att ha tecknat ett lokalt avtal med Hamnarbetarförbundet.

– Vi varken kan eller vill acceptera det kravet. Vi tycker inte att det ska var olika villkor på en arbetsplats beroende på vilket fack man är med i. Det skulle leda till en djup orättvisa och splittring mellan olika grupper. Det skulle bli administrativt hopplöst för arbetsgivaren och folk skulle byta fackföreningar under veckan för att hitta bästa villkoren.

Vad blir ert nästa steg?

– Det är jättesvårt att säga. Vi hoppas naturligtvis att de ska sluta strejka och acceptera budet så att vi ska kunna gå tillbaka och serva kunderna. Jag har väldigt svårt att tro att den vanliga hamnarbetarförbundsmodellen till slut ska tycka att det är värt det, säger Mattias Dahl.

Fakta: Hamnkonflikten

Konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har pågått sedan 2016.

Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor.

Arbetsgivarna har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete utan har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett andrahandsavtal till det befintliga kollektivavtalet med Transport.

Hamnarbetarförbundet har 1 300 medlemmar, vilket är knappt hälften av landets hamnarbetare.

Kostnaderna för näringslivet och andra samhällsaktörer till följd av hamnkonflikten under 2017 beräknades till 4,5 miljarder kronor till följd av bland annat ändrade transportvägar, längre transporttider och försenade leveranser, enligt en rapport från Svenskt näringsliv.

Tidigare i januari varslade Hamnarbetarförbundet om punktstrejker i totalt tolv hamnar med start den 23 januari till och med 29 januari. Facket har även varslat om övertidsblockad vid tre av Shorelinks hamnar.

TT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!