Polisen har i flera omgångar gått ut med handfasta råd till skoterägarna hur de ska bete sig för att försvåra stölderna. Inte minst gäller det att låta bli att lasta skotern på släpet i förväg och – framför allt – att inte lämna grejerna olåsta.
Flera av de stölder som inträffat de senaste tiden har gällt just färdiglastade ekipage, bara att kroka på en annan bil och åka iväg med.
Ingen vill väl inbjuda till stöld, men vad många inte heller tänker på, är att de riskerar att bli utan eller få nedsatt ersättning för sin skoter om de förfarit uppenbart oaktsamt. Hit hör att lämna skoter och släp olåsta.
– Försäkringen gäller, men det finns aktsamhetskrav, att man till exempel måste låsa både skoter och släp, säger Mikael Minrell, skadechef vid Dina försäkringar i Piteå.
– Man gör en individuell bedömning i varje, enskilt fall hur oaktsam försäkringstagaren varit och sedan görs en reducering, ett snällt avdrag är 25 procent ända ner till noll i ersättning.
Även Ulrica Boman, skadechef vid LF Norrbotten, poängterar de tydliga låskraven:
– Vi kräver klass 3-lås, säger hon. En skoter ska vara låst med av oss godkänt lås eller med kätting runt ett träd eller liknande plus att släpet måste vara låst också, annars blir det nedsättning av ersättningen – från som minst med 5 000 kronor ända ner till noll i ersättning.
Ulrica Boman poängterar också att varje enskild skada bedöms individuellt.
– Det finns ju riktiga skräckexempel på då man inte alls tänkt, säger hon och berättar om ett olåst skoterekipage som lämnades på en parkeringsficka vid en allmän trafikerad väg – med nycklarna i skotern.
Sedan gjorde ägaren en stöld- och en skadeanmälan och kunde inte alls förstå varför han/hon inte skulle få någon ersättning för den försäkrade skotern.
– En annan sak, som man som kund sällan tänker på, är att ersättning för en stulen skoter inte betalas ut förrän tidigast om 30 dagar efter anmälan. Man väntar helt enkelt för att se om skotern hittas.
Beroende på när stölden sker, kan hela säsongen ha passerat innan man har slantar att handla en ny skoter för. Om det ens finns någon passande till salu, vad gäller märke, modell, ålder och prisklass.
Tilläggas kan, att varken Dina eller LF hör till de mest populära bolagen att försäkra sin skoter i, men att villkoren i stort sett är desamma för alla bolag.
PT har valt att kontakta de bolag som finns på plats lokalt.