Lars Lundberg ny sjöräddningschef

Lars Lundberg har gått från att vara jägmästare till skolskjutshandläggare i Piteå och nu är han också uppsyningsman och ansvarig för den sjöräddning som gör insatser varje sommar efter kuststräckan Piteå–Haparanda.

Lars Lundberg är ny uppsyningsman för sjöräddningen i Piteå. "Jag har alltid tyckt om att vara på sjön".

Lars Lundberg är ny uppsyningsman för sjöräddningen i Piteå. "Jag har alltid tyckt om att vara på sjön".

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2014-12-28 05:00

Det var båtnestorn Sten Olsson som såg till att Piteå fick sjöräddning 2003. Lars Lundberg kom med året efter då han värvades som medlem.

– Jag har alltid tyckt om att vara på sjön, säger Lars Lundberg, som privat kör en Marieholm 24.

Han kom till Piteå under 1980–talet.

– Jag var har varit verksam inom skogsnäringen, arbete som jag lämnade för ett par år sedan då jag blev skolskjutshandläggare i Piteå, säger Lars Lundberg.

Fler besättningsmedlemmar

Nu ska han som ideellt arbetande uppsyningsman samordna den sjöräddning som opererar mellan Piteå–Haparanda. Båten Rescue Sparbanken Nord, är stationerad vid Renöhamn och har fyra besättningar med tre personer i varje, ett antal Lars Lundberg vill öka.

– De som är intresserade av sjöräddning är välkomna. Vi har behov av att öka antalet besättningsmedlemmar från tre till fem och det får gärna vara kvinnor. I dag har vi två varav en, Veronica Berglund som är sjuksköterska, ansvarar för vår HLR-utbildning (hjärt- och lungräddning).

Under säsongen har varje besättning sju jourveckor. När som helst under dygnet ska de kunna inställa sig inom femton minuter. Oftast kommer larmen via sjöräddningscentralen i Göteborg, men de kan också komma direkt från nödställda till varje befälhavares jourtelefon.

Sökte vattenskoter

Rescue Sparbanken Nord är en av 190 sjöräddningsbåtar i Sverige. Under 2014 genomfördes 20 uppdrag varav fyra var så kallade SAR-larm av allvarligare art.

– Vi fick bland annat söka en vattenskoter som skulle köra mellan Ystad–Haparanda, men föraren fick avbryta utanför Luleå på grund av dåligt väder, säger Lars Lundberg.

20 augusti blev det utryckning till en passagerarbåt som fått roderhaveri utanför Luleå. Ett fall handlade om ambulansuppdrag och nio handlade om insatser för sjöräddningsmedlemmar som hamnat i trubbel.

– Och vi genomförde ett 40-tal övningar för att träna besättningarna och vi samövar med Räddningstjänster och Kustbevakningen.

Det kostar cirka 150 000 kronor per år att driva Rescue Sparbanken Nord. Pengarna kommer från medlemsavgifter, sponsring och bidrag från SSRS centralt. Nästa år blir det sjösättning 8 maj med en fräschare båt.

– Vi har lagt ny gummiduk på botten och fått ny navigationsutrustning. Inför sommaren kommer vi också att se över vattenjetaggregatet, säger Lars Lundberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!