Bristen på lärare och den ökade arbetsbördan har gjort att frågan om hur lärarna ska kunna avlastas diskuterats i flera år.
– Lärarbristen och svårigheten att anställa behöriga lärare har gjort att vi måste hitta lösningar för att få det att gå ihop. Något måste göras åt lärarnas ökande arbetsbelastning, säger Ingrid Pihl.
Men frågan är inte lätt. Den bästa lösningen vore ju att anställa fler behöriga lärare.
– Men vi är där vi är. Assistenterna kan ses som en nödlösning.
Mycket är oklart kring hur assistenternas arbete ska utformas.
Lärarnas riksförbund som har 470 medlemmar i Piteå, befarar en risk.
– Och det är att assistenterna ersätter lärarna, åtminstone vid kortare frånvaro om det inte finns vikarier. Arbetsområdet behöver tydliga definitioner och avgränsningar, säger Pihl.
Medlemmarna är lite kluvna inför möjligheten. En del ser fördelar medan andra har svårt att förstå vad en assistent skulle göra.
– En lärare i naturorienterande ämnen kan kanske se fördelen med att en assistent plockar fram det som behövs inför en laboration, men samtidigt kan läraren inte släppa ansvaret helt. Vi diskuterar vad en lärare kan släppa ifrån sig och det kan vara att vakta på raster eller mentorskap. I nuläget är det lite otydligt. Det enda tydliga är att assistenterna inte ska ansvara för undervisningen. Innan skarpt läge är det viktigt att ha klart med hur överenskommelsen ska se ut.