– Vi är jättebesvikna. Hela lärarkåren på Strömbacka går på knäna och vi har en väldigt stressig tillvaro många av oss. Med den vetskapen känns det väldigt ledsamt att vi skickar tillbaka så mycket pengar. Att man inte har koll på den budgeteringen tycker jag är fruktansvärt, säger Christian Ericsson, lärare på byggprogrammet och arbetsplatsombud för Lärarförbundet på Strömbackaskolan.
Han hade hellre sett att pengarna gick till att anställa personal.
– Vi kan vara tvungna att ställa in lektioner på grund av att vi är utan vikarier, det går inte få tag i folk. Vi har föreslagit lösningar att överanställa någon som hela tiden kan snurra runt och hjälpa till när det blir kris.
Samhällsläraren Anders Wallander, ombud för Lärarnas riksförbund på Strömbackaskolan, delar Christian Ericssons kritik.
– Det är klart att när många lärare går på knäna och har det jättejobbigt vill vi naturligtvis att man tillsätter resurser.
Redan i augusti visade prognosen ett överskott på sju miljoner kronor och Anders Wallander tycker att skolledningen borde ha reagerat då.
– Om det fanns en prognos att det skulle gå plus då kanske man skulle kunna använda de pengarna tidigare, säger han.
Var vill ni att pengarna ska gå?
– Det första jag tänker på är personalen, att man till exempel minskar grupperna och tillsätter någon resurs där det är många som inte klarar av situationen, säger Wallander.
Enligt honom blir det allt svårare för lärarna att upprätthålla en bra undervisning med högre krav, fler arbetsuppgifter och större klasser.
– Förut hade vi 25-grupper. Nu är det bara 30-grupper. Det blir fler prov att rätta, det blir fler elever att ta hand om, det blir fler omdömen att skriva. Sedan sker en individualisering där man i större utsträckning än tidigare ska föra varje elev framåt. Då ökar också arbetsbelastningen.
Fackförbunden hoppas på mindre arbetsbelastning under 2016 – men beskedet från skolledningen ger bara anledning till mer oro.
– Indikationen vi har fått är att vi ska spara två miljoner här på Strömbackaskolan. Det bekymrar mig naturligtvis. Det är svårt att rationalisera på lärarsidan, då måste vi höja antalet elever eller höja antalet timmar, säger Wallander.