Tidigt i våras i år kontaktades rektorn på skolan där mannen jobbar. Rektorn fick information om att flera kvinnliga elever utsatts för kränkande kommentarer och otillbörlig fysisk beröring av läraren i samband med lektioner. Beteendet har pågått över tid och det finns anteckningar om händelser från flera år tillbaka i tiden.
Rektorn kallade läraren till ett samtal där han fick veta att anmälningar om kränkande bemötande gjorts mot honom. Han fick också veta att sådant beteende strider mot skolans värdegrund med likabehandling. Arbetsgivaren förklarade det allvarliga i anklagelserna och att lärarens beteende kan innebära att hans anställning avslutas.
Läraren förnekade att han sagt de dokumenterade kommentarerna ur ett sexistiskt perspektiv. Detsamma gällde de gånger han berört elever.
Några veckor senare hölls ett uppföljande samtal där läraren uttryckte att han inte kunde förstå hur hans beteende kunde misstolkas så. I anteckningar från mötet noteras ett mönster hos läraren av bristande förståelse kring gränsdragningar. Han erbjöds samtal via företagshälsovården och accepterade det.
I samma veva fick rektorn en redogörelse från ett antal elever om att läraren vid ett flertal tillfällen utsatt kvinnliga elever för otillbörlig fysisk beröring såsom stöd i svanken, finger i bröstkorgen, omfamningar, dask på rumpan och nyp i låret. "Vid vissa sådana tillfällen kombineras denna beröring med olämpliga och kränkande kommentarer såsom ´syns att du rider´ och ´gillar du äldre män?´, står det i en tjänsteanteckning.
Tjejerna berättar att det varit mycket fokus på frågor om manlig uppmärksamhet och sexualiserade kroppsideal, framför allt kring bakdel och bröst.
Vid ett nytt möte i juni uppgav läraren att den pågående processen var mycket stressande för honom och han var kritisk till hur mötena bokats in. "Stor del av mötet fokuserar på lärarens upplevelse av processen och att han känner sig kränkt", står det i handlingarna.
Med i personalärendet finns tjänsteanteckningar från olika tillfällen då läraren betett sig olämpligt. Vid ett tillfälle gick/sprang han efter en flicka och ville lukta på henne. Han fällde också kommentarer om att hon luktade gott. Flera elever har uppgett att han kommer för nära, ofta tar dem på axeln och att de tycker att han är obehaglig.
I en summering står att beteendet är allvarligt och kommer att utredas om det är sexuella trakasserier.
En annan gång fick en elev sin manlighet ifrågasatt. Det handlade om att läraren frågade eleven (en gång när elevens mamma lyssnade och den andra gången inför andra elever) om eleven "fått till det" med sin dåvarande flickvän.
Vid ett tillfälle skriver en hel klass under på att läraren ofta är otrevlig och att han vid något tillfälle varit "skogstokig."
Den första anmälan i ärendet är från 2016. I den framgår att en klass nästan var rädd för honom. Rektorn informerade läraren om att hans beteende var oacceptabelt.
I en handlingsplan står att mannen medvetet bör förändra sitt beteende. "Eftersom du inte verkar förstå tjejernas upplevelse. Du bör ha ett filter mellan tanke och mun samt ej vidröra elever överhuvudtaget. Du får ej ta i någon, inga anspelningar oönskade eller ej som rör utseende eller liknande."
Läraren blir också påmind om att han inte får prata med tjejerna om detta och att kontakten ska ske via rektor. Det betonas att läraren ska förstå sin roll som undervisande och betygssättande lärare och att eleverna är i beroendeställning till honom.
Nyligen stängdes läraren av från sitt arbete. Avstängningen gäller under en månad men kan avbrytas tidigare eller förlängas. I ett protokoll framgår att arbetsgivaren ska utreda händelserna.
En av de inblandade rektorerna som PT pratar med är tydlig med att hen inte uttalar sig i det enskilda ärendet men säger att man följer de rutiner som finns.
– Man utreder, intervjuar, pratar och försöker ta hand om alla berörda på bästa sätt under den tid som avstängningen pågår. Man försöker jobba snabbt och varsamt.
Har det vidtagits några åtgärder mot läraren tidigare?
– Det kan jag inte uttala mig om.
Hur kan det få gå åtta år innan en lärare med det här beteendet stängs av?
– Det kan jag inte uttala mig om.
Har någon eller några andra lärare på skolan stängts av för något liknande?
– Det kan jag inte svara på.
Kommunens HR-avdelning vill inte kommentera ärendet.