Lappland inte så känt som vi kanske tror
PITEÅ Vet du var Patagonien ligger? I omvärlden är Lappland ungefär lika känt. Och av de som vet placeras Lappland oftast i Finland.
Finland ligger före
Många förknippar dessutom Lappland med Finland, som har varit betydligt framgångsrikare att marknadsföra begreppet. Att Tomten kommer från Rovaniemi i Finska Lappland vet väl "alla".
- Egentligen har svenska Lappland betydligt mer att erbjuda och det är hög tid att ni får ut det budskapet också, säger Jeremy Hildreth.
Det är kanske anledningen till att turismorganisationen heter Swedish Lapland och inte bara "Lapland".
Satsar på webben
- Varumärket är starkt och kan förknippas med exotism i form av vildmark, renar och så vidare. Målet är att nå ut i betydligt större omfattning, säger Jan-Erik Jaensson, vd för Swedish Lapland.
Trots detta visste bara fem procent av tillfrågade svenskar vad varumärket Swedish Lapland var för något i fjol.
En siffra som ökat till sju procent i år.
Ett sätt att nå ut så väl i Sverige som omvärlden är via webben.
- 90 procent av alla resor börjar på internet. Resenärerna söker information och inspiration, tips och råd om resmål, platser, aktiviteter och logi, säger Jaensson.
Av den anledningen har stora ansträngningar gjorts för att utveckla Swedish Laplands webbplats. Tanken är att skapa en mötesplats och, som det heter, bjuda in alla som vill sitta runt den digitala lägerelden och utbyta erfarenheter och berättelser.
- Det ska bli ett vasst, modernt verktyg för alla våra destinationer och entreprenörer, säger Jan-Erik Jaensson.
Ett första mål torde vara att göra Svenska Lappland mer känt än Patagonien.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!