Lantmäteriet tog emot ansökan om att bilda officialservitut den 1 juni i år och nu i veckan hade parterna ett första sammanträde med handläggaren.
– Lantmäteriets uppgift i de flesta förrättningar är att försöka hitta en samförståndslösning, går inte det får man ta ett beslut, men i det läget är vi inte ännu, säger Mia Nilsson, funktionschef på Lantmäteriet.
Hon kan inte i dag säga vad officialservituten rör.
– Det är det de ska komma in med förtydliganden kring, men det är för att kunna nyttja fastigheten optimalt, säger hon.
Vet ni om parterna är överrens?
– Än så länge har vi inte en överrenskommelse i alla fall, men sedan kan de bli det under gången.
Enligt Mia Nilsson beräknas handläggningen vara klar till jul, men mycket är beroende på hur arbetet går.
– Vi har så långa kötider men det här ärendet har prioriterats för att man har ansett att det finns särskilda skäl för det.
Är det vanligt att man vid försäljningar upptäcker att det inte finns servitut?
– Rent generellt är det en förrättning som är återkommande hos oss. Det kan vara så att man grannar emellan har varit överens under lång tid och så byts det ägare och så är det inte klart vad som gäller, eller att båda parter lever i sin egen tro om vad som gäller. Till slut behöver man få ett officialservitut.