Langenbåt får nytt liv

1951 byggde Alvar Morén på Strömsborg en fin Langenbåt som hade gått till den eviga vilan om inte veteranerna i Piteå båtmuseum tagit hand om den.

MODELL. Munksund 5 ligger på botten av Inrefjärden utanför Storfors varv men finns också som modell vid Piteå båtmuseum.

MODELL. Munksund 5 ligger på botten av Inrefjärden utanför Storfors varv men finns också som modell vid Piteå båtmuseum.

Foto: Tommy Norin

PITEÅ2018-01-26 07:00

Båtbyggaren Alvar Morén hade ingen stor produktion av träbåtar, men de som lämnade verkstaden var välbyggda. Historien om den båt som nu finns hos Piteå båtmuseum är att ett tag ägdes den av av konserthuschefen Roger Norén som köpte den av båtveteranen Tore Sandström.

– För två år sedan beslöt Roger Norén att skänka den till båtmuseet och nu renoveras den. Under vintern försöker vi ta hand om båtar som behöver ses över, säger Sandström.

Detta efter att föreningens två stora projekt, nybyggnationerna av en skötbåt och en fälbåt, är klara.

När PT besöker det båtmuseum som långt ifrån befinner sig i någon vinterdvala arbetar Lennart Grahn och Bo Sandberg med att byta bord i Alvar Moréns gamla träbåt.

– Den är i bra grundskick men en del av bordläggningen behöver bytas ut, säger Bo Berglund som deltar i föreningens aktiviteter på tisdagar och torsdagar.

Parallellt med att "gubbarna", för det är bara sådana, restaurerar gamla klenoder, har Anders Svensson och Stefan Höglund skapat en gedigen utställning kring den industriella sjöfarten i Piteå där det kryllade av bogserbåtar. För utställningen byggs just nu den typ av hytt som användes på bogserbåtarna.

En av dem hette Kraft, byggd i Finland 1920. Efter att ha dragit pråmar för SCA köptes den av Wiréns rederi som ersatte ångmaskinen mot en dieselmotor. Ångmaskinen hamnade en tid hos förre hamnchefen Åke Kättström. Han skänkte den till Strömbackaskolan där den stått i entrén. Nu har motorn skänkts till båtmuseet och ingår i den utställning som öppnar till våren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om