PT har upprepade gånger skrivit om kritiken mot polisens långa handläggningstider av vapenlicensansökningar. Några månader före hösten är trycket som högst och det är tredje året i rad som butiken Fritid och vildmarksliv drabbas av väntetider på mellan nio och tolv veckor.
– Vi upplever ingen förbättring. Kunderna är frustrerade och oförstående. De har beställt sina vapen i god tid i maj och början av juni för att hinna övningsskjuta innan jakten börjar. De gör allt de kan men möjligheterna bromsas upp av en myndighet, säger Seved Viklund, delägare i Fritid och vildmarksliv.
Liksom samma tid förra året ligger cirka 600 vapen i Fritid och vildmarkslivs varulager och väntar på att deras blivande ägare ska få vapenlicensen som krävs för att betala och hämta dem.
– Det är så stora värden per produkt att vi får problem med likviditeten. Vi har vapen för fem–sex miljoner som bara ligger. Då tillkommer tillbehören också.
Är ni oroliga?
– Absolut. Jag har hellre de här pengarna på banken så att jag kan arbeta för att utveckla vårt företag och verksamhet mycket hellre än att jag har dem bundit i varor som inte kan hämtas ut.
Vad får det för konsekvenser för vapenhandlarna?
– Konsekvensen är att det blir färre handlare. Branschen försvinner. Det blir bara de jättestora aktörerna som blir kvar.
PT har tidigare berättat om polisens arbete för att förkorta väntetiderna – något som uppenbart inte gett effekt. Myndigheten är långt ifrån sitt eget mål på upp till en månads väntetid.
– Väntetider på två–tre veckor vore lagomt. Då skulle inte butiker drabbas av likviditetsbrister. Polisens riktlinjer är 30 dagar och det är konstigt att en myndighet inte följer sitt eget åtagande och skyller på personalbrist. Då måste politikerna sätta ned foten och säga att det inte är acceptabelt. Normalt när en myndighet inte fungerar byter man ut cheferna för att få det att fungera, säger Seved Viklund.
Han betonar att skulden för väntetiderna inte ska läggas på polisens vapenhandläggare.
– De gör sitt bästa. Kunderna ringer och är irriterade och vi handlare ringer och tycker att de kan snabba på. Sedan kanske de har chefer som inte backar upp dem. De har en otacksam situation.
Seved Viklund tycker att problemet är ohållbart på flera sätt och han är orolig för vad den allmänna frustrationen kan leda till.
– Om kunderna bara kommer i kontakt med polisen när de inte gör sitt jobb så tror jag att det kan leda till en förtroendekris som kan drabba även andra delar av deras arbetsområde.