- Det visade sig att när det gjordes en uppgradering av boxarna, där man lägger ut flera kanaler, så blev det fel på strömförsörjningen. Boxarna pajade och måste bytas ut, förklarar Thomas Ekman, ansvarig för privatmarknaden på Tele2 i Sverige.
Företaget som levererat de bristfälliga boxarna till Tele2, danska Kjaerulff, jobbar nu allt vad tygen håller för att få fram nya digitalboxar.
Kundtryck
Ansvaret för att ha levererat boxar som inte håller måttet, utan kraschar, är Kjaerulffs och för dem lär det hela innebära en kraftig ekonomisk smäll. Men Thomas Ekman säger sig ha full förståelse för att kabel-tv-kunderna blir arga på Tele2, som levererat en box som inte funkar till dem.Kundtrycket mot Tele2:s kundtjänst har varit hårt på senare tid och det har tidvis varit svårt att komma fram. Men man har satt in extra resurser på kundtjänsten för att klara av anstormningen som problemet med de krånglande digitalboxarna medfört, omtalar Ekman.
Gottgörelse?
På frågan om de drabbade tittarna kommer att få någon form av ekonomisk eller annan gottgörelse från Tele2, svarar Thomas Ekman att det är inget som är klart i dag.- När allt det här är färdigt och alla boxar har levererats kommer vi att ta kontakt med kunderna. Vi hoppas förstås att de vill fortsätta att vara kunder hos Tele2.
Kabel-tv-kunderna i Piteå har ju knappast något val ...
- Precis, exakt. Men folk ska inte känna sig inlåsta, utan känna sig nöjda med oss och det försöker vi hitta en bra modell för.